Destination Sønderjylland starter kampagnen Detour de France

23. marts 2022 Tour de France Skrevet af: Ole Kæhler

Det er svært at holde sig til den fastlagte rute, når man er på tour i Danmark. Her bliver selv professionelle cykelryttere i Tour de France lokket på afveje af god mad, smukke landskaber, spændende arkitektur og kulturhistorie, skriver Destination Sønderjylland.

Det er fortællingen i kampagnen Detour de France, som lanceres i dag og markerer, at der er 100 dage til, at verdens største cykelløb starter i Danmark.

“Vi har arbejdet med at udvikle cykelturismen i Sønderjylland igennem flere år og når Tour de France ruller igennem landsdelen til sommer, får vi verdens bedste platform til at vise alt det Sønderjylland kan. Det kommer til at betyde flere turister, ikke kun ifm. Tour de France, men også i flere år frem”, siger direktør i Destination Sønderjylland Karsten Justesen

Artiklen fortsætter under annoncen

Kampagnen er udviklet af Destination Sønderjylland i samarbejde med VisitDenmark og de øvrige Tour-byer i Danmark, Wonderful Copenhagen, Destination Fjordlandet, Destination Fyn, VisitVejle og Grand Départ Sekretariatet.

Når Tour de France bliver tv-transmitteret i 190 lande, vil millioner af seere verden over følge feltet gennem Danmark – fra det pulserende bymiljø i København, gennem skove, langs kysterne, forbi historiske monumenter og ikke mindst over den spektakulære Storebæltsbro.

Artiklen fortsætter under annoncen

Og det er netop alt det, som destinationerne på de tre etaper har at byde på, som kampagnen sætter i spil for at skabe interesse for Danmark som feriedestination.

”Når verdens største cykelløb rammer Danmark, så har vi en helt unik mulighed for at vise vores særlige danske DNA frem, ligesom den gule folkefest vil få en masse turister til landet. Den chance skal vi selvfølgelig udnytte, og filmen fra Visit Denmark understreger netop de danske styrker, både når det kommer til vores lækre restauranter, smukke landdistrikter og seværdigheder. Tour de France er ganske enkelt også en scene for danske virksomheder, og derfor kan jeg slet ikke vente til startskuddet lyder om 100 dage”, siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kampagnen viser en række unikke oplevelser og steder i Danmark, som netop er fundamentet i den danske brandfortælling The Land of Everyday Wonder.

”Vi bruger den danske Tour-start til at fortælle historien om Danmark på en ny og humoristisk måde. I kampagnen lader vi en professionel cykelrytter komme på afveje, fordi han lader sig friste af de mange spændende oplevelser langs de danske etaper. Dermed viser vi, at Danmark ikke kun er et af verdens bedste lande at cykle i, men vi har meget mere at tilbyde”, siger adm. direktør Jan Olsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kampagnen skal skabe interesse for at holde ferie i Danmark blandt turister i Tyskland, Holland, Frankrig, Italien og Storbritannien.

Omdrejningspunktet i kampagnen er videoen Detour de France, som vises på TV i Tyskland og Holland, samt på YouTube og Faceboook/Instagram i Storbritannien, Frankrig, Italien, Holland og Tyskland. Dertil kommer fem videoer, som sætter spot på de fem destinationer på de danske etaper.

Hovedfilmen kører i perioden fra den 23.  marts og 14 dage frem.

Artiklen fortsætter under annoncen

De fem videoer fra destinationerne kører helt frem til Tour-start – og her kan du se videoen fra Sønderjylland