Når fru Larsen skal have hjælp til at måle sit blodsukker, eller en ung kvinde får et angstanfald og har brug for at se et velkendt ansigt, så kommer hjælpen i stigende grad fra en sygeplejerske eller pædagog, der toner frem på en skærm.
“Erfaringerne med skærmbesøg viser generelt, at borgerne oplever en større selvstændighed. Nogle borgere i hjemmeplejen har endog set, at de helt har kunnet klare sig selv. Ligeledes viser erfaringerne, at implementering af skærmbesøg kan bidrage til en bedre udnyttelse af ressourcerne, da køretid eksempelvis undgås”, siger Helle Mønsted Nielsen til SønderborgNYT. Hun er direktør for Social- og Seniorforvaltningen.
En ny Momentum-analyse på baggrund af en undersøgelse fra KL’s Center for Velfærdsteknologi viser således, at hele 49 procent af kommunerne allerede benytter skærmopkald på mindst et af områderne: Hjemmepleje, socialpsykiatri, handicap eller sygepleje.
Udbredelsen af skærmbesøg er central i regeringens nyligt fremlagte digitaliseringsreform, men undersøgelsen viser altså, at det allerede er hverdag i en lang række kommuner og er på hastig fremmarch i mange af de andre kommuner, idet yderligere 23 procent af kommunerne svarer, at de har planer om at implementere skærmbesøg i 2019.
Skærmbesøg og andre velfærdsteknologier kan sagtens være god service, og med det hastigt stigende antal ældre og medfølgende store rekrutteringsudfordringer på området er det vigtigt, at kommunerne bruger alle de tilgængelige muligheder. Det mener Jette Skive, formand for KL’s Sundheds- og Ældreudvalg.