Karen Damm: Forvaltningen vidste det er galt med børne-institutionen

21. juli 2014 Uncategorized

– Forleden kunne jeg læse, at Børn- og Uddannelsesdirektør Jette Østergaard har sagt til pressen, hun er overrasket over, at det er så galt på institutionen, som

jpg” alt=”Karen Damm forsyner tilsynet med alle de oplysninger, hun er kommet i besiddelse af.” width=”199″ height=”300″ /> Karen Damm forsyner tilsynet med alle de oplysninger, hun er kommet i besiddelse af.

tilsynsrapporten siger. Men jeg ved, at forvaltningen har kendt til forholdene meget længe, siger tidligere byrådsmedlem Karen Damm. I rollen som bisidder har hun selv orienteret kommunaldirektør, Børn- og Uddannelsesdirektør samt borgmester.

– Og de ved også, at lederen har brugt sine egne børn som personale, fordi han mener, at pædagoger bare vil sidde og drikke kaffe hele dagen, siger Karen Damm. Hun fortæller, at flere ansatte siger, de har prøvet at råbe forvaltningen op, men der blev ikke lyttet.

– Jeg har også fortalt dem om den kvindelige ansatte, der skulle samle ting op, som lederen smed på gulvet. Blot for at han kunne stå og kigge ned i hendes nedringede bluse. Han sagde det ligeud til hende og bad hende også gå med stramt tøj, så han bedre kunne se hendes figur, siger Karen Damm til Sønderborg Nyt.

Ligeværds formand har også advaret Jetter Østergaard om forholdene på institutionen.

– Og så fik jeg skældud, siger Jørn Thrane.

Altså kan ledelsen i Sønderborg Kommune ikke have undgået at vide, at der var et eller andet galt på Alssund- Børne- og Ungdomscenter – og det eneste der kan overraske dem, må være, at det kom frem i lyset, at en række mennesker ikke passer det arbejde, som kommunens skatteborgere betaler dem for.

Det spændende bliver at følge med i, om tilsynsmyndighederne finder ud af, hvor meget der egentlig er fejet ind under gulvtæppet og hvilke ansatte, der har svinget kostene.

– Tilsynet kan starte med at gennemgå korrespondancen mellem ansatte, mellemledere og ledelsen, siger en ansat. Et kig på pårørende og ansattes henvendelser til forvaltningen vil afsløre, om en del af problemerne ligger i den.

– Det har jo været sådan flere år, som barn, ung, forældre eller ansat kan man intet stille op. De har slet ikke de ressourcer der skal til at for at køre ABU og kommunen smider de unge ind på institutionen for at beholde pengene i egen kommunekasse, skriver Dorthe Mehlberg i en kommentar på Sønderborg Nyt.

Rystende at arbejde på stedet

En lang række ansatte på Alssund Børne- og Ungdomscenter håber på, at hele institutionen bliver undersøgt og ikke mindst, at undersøgelsen afslører, at der er en gruppe ældre ansatte, som bare retter ind efter ledelsen på stedet, selvom det betyder, at børnene ikke oplever den fremgang,  som de er ansatte er hyret til at lave.

– Hvis man beklager sig på arbejdspladsen, så bliver man kaldt til samtale med lederen og det er jo en trussel i sig selv, siger flere kvindelige ansatte til Sønderborg Nyt. En af dem føler, at hvis de træder frem med navn, så er deres dage som ansatte i Sønderborg Kommune talte.

Klager og problemer skal væk hurtigst muligt.

Klager og problemer skal væk hurtigst muligt.

De yngre og dygtige ansatte leder med lys og lygte efter jobs udenfor Sønderborg – og andre har erkendt, at det er lettere at lukke øjnene og lade stå til end at søge nyt job. Det gælder bare om hele tiden at informere mellemlederne om problemerne, så ansvaret er placeret, hvis der skulle komme spørgsmål.

– Samtalerne med lederen bliver ikke noteret og vi får ikke lov til at tage vores tillidsrepræsentanten med, siger kvinderne. I samme åndedrag siger de, at også tillidsrepræsentanten er bange for lederen. Mellemlederne udvælger han nøje, men ifølge de ansatte, så vælges de ikke på baggrund af kvalifikationer.

Altså kan der være tale om en skidt kultur hele vejen gennem institutionen.

Det faktum, at flere af institutionens beboere ligesom mistede grebet – og gled tilbage til det udgangspunkt, som de ansatte begyndte at bygge på tidligere – gjorde, at nogle medarbejdere reagerede gennem den såkaldte whistleblower-ordning hos tilsynsmyndighederne.

– For når hverken chefen eller hans næstkommanderende reagerer, så måtte vi hviske til tilsynsmyndighederne, der reagerede lynhurtigt, siger en ansat. Adskillige pårørendes klager og bekymringer ignoreres på samme måde.

– Men nu lytter tilsynsmyndighederne og dem lytter selv forvaltningen til, siger Karen Damm.

Læs om Tilsynsrapporten her

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk