Pressemeddelelse:
Børne- og uddannelsesudvalget har i dag, den 11. marts 2014, fået præsenteret administrationsgrundlagene for den nye folkeskolereforms implementering i Sønderborg Kommune.
Udvalget fik på udvalgsmødet i februar præsenteret et “forståelsespapir”, der beskriver de fælles værdier og overordnede rammer for arbejdet. Nu er også administrationsgrundlagene blevet beskrevet for både lærere, pædagoger, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter samt andre personalegrupper med relevante kompetencer.
Tilfreds udvalgsformand
– Jeg er tilfreds med, at et flertal i udvalget bakker op om de udarbejdede administrationsgrundlag, siger formand for børne- og uddannelsesudvalget, Erik Lorenzen, og fortsætter:
– Det har været en omfattende opgave at nå til et fælles dokument, og derfor glæder vi os over, at skolerne i Sønderborg Kommune nu for alvor kan komme i gang med detailplanlægningen af det kommende skoleår. Det har været vigtigt at få pointeret, at ledelsen har ledelsesretten, og at administrationsgrundlaget udøves i en god og positiv dialog med skolens medarbejdere. Arbejdsglæde og anerkendelse er vigtige signaler at sende for at reformen kan lykkes på vore skoler.
Direktør Jette Østergaard udtaler:
– Vi har ønsket en ubureaukratisk tilgang og samtidig, at personalet er tryg ved den nye reform, hvor der arbejdes hen imod fuld tilstedeværelse via en indkøringsperiode. Folkeskolens medarbejdere er en meget engageret personalegruppe, som skal have tid og rum til at implementere en ny og omfattende reform.
Formand for Sønderborg Lærerkreds, Lisbet Skyum:
– Det er glædeligt for folkeskolen i Sønderborg, at det har kunnet lade sig gøre at nå til enighed om et administrationsgrundlag for de kommende to år. Der er bl.a. tilvejebragt en pulje timer til at skabe en smule fleksibilitet i lærerarbejdet. Hovedtrækkene i administrationsgrundlaget er med til at skabe ro i forhold til en række af de aktuelle udfordringer, og skolerne kan nu komme i gang med at planlægge næste skoleår.
BUPL Sydjylland ved Bent E. Albrechtsen:
– Administrationsgrundlaget udstikker de overordnede rammer, som vi kunne nå frem til i enighed. Det peger fremad mod en folkeskole, der kan udvikle sig mod målene i folkeskolereformen i et positivt samarbejde mellem pædagoger og lærere til gavn for børn og unge i en skole, hvor trivsel og tryghed giver grundlag for udvikling og læring. Pædagogernes faglighed kan i høj grad bidrage til at nå disse mål, og vi ser frem til, at vore medlemmer sikres arbejde i den nye folkeskole.
Fællestillidsrepræsentant for FOA, Gitte Mikkelsen:
– Sønderborg Kommune har sammen med de faglige organisationer været igennem en spændende og involverende proces med respekt for de forskellige faggrupper.