Store trafikændringer på vej i Sønderborg midtby

10. september 2014 Uncategorized Skrevet af: Ole Kæhler

Sønderborgs bymidte er presset af trafik og parkerings-pladser. Trafikken kommer meget tæt ind i den centrale by, og vejene som omkranser byen opleves som væsentlige barrierer, når man har forladt bilen og bevæger sig rundt til fods.

Nu er Teknik- og Miljøudvalget klar med omlæningsplanen og den skal naturligvis sendes i høring.trafik

Artiklen fortsætter under annoncen

Byen har fået Borgen. Det skaber behov for, at trafik kommer helt ind i byen, da der i centeret tilbydes omkring 600 parkeringspladser.
Trafikken igennem byen ad Jernbanegade/Perlegade/ Østergade er nødvendig for at kunne betjene de centrale dele af byen.

Teknik- og Miljøudvalget vil gerne afvikle den nødvendige trafik mere på fodgængernes præmisser og derfor tager strategien skridtet til at omdanne den sydlige del af Perlegade, den ensrettede del af Østergade samt den østlige del af Jernbanegade til ”gågade med kørende trafik tilladt”.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jernbanegade vil kun have cykeltrafik som i dag, og ens- retningen af Østergade bibeholdes. For at tilgodese tilgængeligheden åbnes der op for, at taxa kan benytte dele af gågadesystemet.

Bytrafik bliver på de bløde trafikanters præmisser.

Bytrafik bliver på de bløde trafikanters præmisser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Løngang ensrettes mod syd fra Perlegade til Herman Bangs Gade, og Kongevej ensrettes mod nord fra Goethesgade til krydset ved Alsgade. Disse ændringer har to overordnede mål, det ene er at skabe plads til cykel- stier i begge retninger på disse strækninger, det andet er at fredeliggøre gaderne omkring bymidten.
Ved at gennemføre ensretningerne vil trafikken i knudepunktet i Alsgadekrydset også glide mere smidigt. Desuden vil trafikanterne blive ledt ud på Ringgade. For at øge kapaciteten på denne strækning etableres et lyssignalanlæg ved Sundsmarkvej/Ringgade.