Sundhedsfremmende arbejde i børnehøjde

6. november 2013 Uncategorized Skrevet af: Ole Kæhler

Forældrerådsformand Simon Gad,  Idrætsbørnegården Skratmosen, skriver:

En flok koncentrerede og stolte unger hjuller af sted med gule veste på gennem landsskabet. Engang imellem stopper en hundeluftene mand op og kommer med opmuntrende tilråb. Pædagogerne der cykler foran og bagved holder styr på tropperne – Det er tid for den årlige kolonitur i Idrætsbørnegården Skratmosen.

Institutionen er certificeret idrætsinstitution i 2006 og der arbejdes med pædagogisk idræt som det overordnede redskab, til at nå de pædagogiske mål der arbejdes med. Den pædagogiske idræt er aktiviteter, der aktiverer mennesker, så de alene eller sammen med andre opnår noget, der ligger ud over selve aktiviteten.

Artiklen fortsætter under annoncen

Foto: Idrætsbørnegården Skratmosen.

Foto: Idrætsbørnegården Skratmosen.

I den pædagogiske idræt ligger der et udviklingsperspektiv for det enkelte barn og et inkluderende perspektiv for alle børn.

Artiklen fortsætter under annoncen

Børn skal allerede fra vuggestuen og børnehaven have mulighed for at være fysisk aktive og derved udvikle deres naturlige glæde ved bevægelse og fysisk aktivitet, så det bliver en naturlig del af deres hverdag. Idrætten for de små skal organiseres således, at det bliver starten på en livslang glæde ved at bevæge sig og dyrke idræt. Idrætten skal forstås som ”pædagogisk idræt”, hvor institutionen hele tiden sætter fokus på leg, bevægelse, idræt og sundhed.

Erfaringer viser og nyligt publicerede afhandlinger underbygger det, at fokus på fysisk aktivitet udvikler børn og unges kreativitet, handlekompetence, bevægelsesglæde, sprog, sociale kompetence, etik og moral. Derfor er det vigtigt at der skabes en kultur, hvor udvikling og dannelse også foregår gennem fysiske aktiviteter. Gennem den pædagogiske idræt udvikles børnene fysisk, kognitivt, socialt og psykisk. Glæden ved bevægelse og idræt er etableret og er forankret i resten af livet og derfor er den pædagogiske idræt i den grad sundhedsfremmende.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et godt eksempel på pædagogisk idræt er netop den årlige kolonitur, hvor de store børnehavebørn både skal cykle ud og hjem fra hytten, en tur på 10km. hver vej. Fra begyndelsen af børnehavetiden er der fokus på at lære børnene at cykle, i starten  med løbecykler, så med støttehjul og til sidst på to hjul. Børnene får en stor portion selvværd gennem ”træningsturene” hen over foråret og sommeren. Kronet på værket er naturligvis kolonituren og glæden ved at cykle er etableret for fremtiden, noget både børnene og vi forældre nyder godt af.