Hvis Historiecenter Dybbøl Banke og Sønderborg Turistkontor har skrevet i køreplanen for 2014, at de vil sikre fokus på Sønderborg her i 150 året for nederlaget til preusserne, så kan der sættes et flueben eller skrives: Succes.
Opgaven er klaret – og de to aktive steder har løst den i fællesskab.
– I søndags nåede vi op lige så mange besøgende i Historiecenter Dybbøl Banke, som vi gjorde i hele 2013, siger Mogens Johansen fra Historiecentret.
På Turistkontoret har de ansatte også noteret sig, at 1864 har stor interesse.
– Stort set alle såkaldte 1864-produkter sælger rigtigt godt, siger turistchef Karsten Justesen til Sønderborg Nyt. han fortæller, at det især er de historie-interesserede, der blev trukket hertil af de store arrangementer i skanserne og på Kær.
De historiske rundvisningeribyen kører rimeligt godt og det går sådan nogenlunde med nyheden: Historiske busture ned over grænsen.
– Men nu kommer dramaserien om 1864 jo i fjernsynet og det vil trække mere bredt, siger turistchefen.
– 2014 er en succes på mange måder og der er mange mennesker, der har del i den. Ikke mindst alle de frivillige, siger han.