9. april mindet med tale og kranse

9. april 2018 Kultur

Den 8. april vidste de sønderjyske soldater, at tyskerne var på vej mod grænsen, som de nåede den 9. april.

“Man vidste også, at tyskerne ikke havde en plan om at besætte Danmark, men mente, at de skulle igennem Jylland for at komme til Norge”, siger premierløjtnant J. P. Rasmussen fra Hjemmeværnet, da der mandag formiddag blev lagt grænse ved mindestenen ved Sønderborg Kaserne. Der var kranse fra Hjemmeværnet, Folk og Sikkerhed samt Sønderborg Kommune.

“De danske soldater fik ikke lov til at forberede sig på tyskernes ankomst, fordi det kunne provokere, hvis der blev gravet skyttegrave og sat forsvarsstillinger op”, siger J. P. Rasmussen. Han tilføjer, at efterretninger sagde, at tyske tropper var på vej gennem Tyskland og havde kurs mod nord.

“Meningen var, at soldater fra Søgaardlejren skulle rykke afsted mod grænsen og forsinke tyskerne mest muligt – og så skulle soldater fra bla. Haderslev rykke mod Aabenraa, hvor den tyske fremmarch skulle stoppes”, siger premierløjtnanten.

Der var ingen soldater fra Sønderborgs kaserne, der kom i kamp i forsøget på at standse tyskerne.

“Vi ved, at syv danske soldater døde den 9. april 1940, men vi ved ikke, om der faldt tyske soldater”, siger J. P. Rasmussen.

Efter premierløjtnant J. P. Rasmussens tale blev der lagt kranse ved mindestenen.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Vi lægger kranse for at mindes dem, der faldt”, siger J. P. Rasmussen. Ud over forskellige grene af hjemmeværnet, så deltog en håndfuld såkaldt civile borgere i mindehøjtideligheden.

 

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk
18. januar 2022 Uddannelse, Sønderborg

Hvad sker der i hjernen hos børn der har det svært?

18. januar 2022 Uddannelse

Den 3. marts klokken 19 får Dybbøl Efterskole besøg af Rasmus Alenkær, som vil holde et oplæg om børn, som har det svært. I sit oplæg vil Rasmus Alenkær sætte fokus på samarbejdet omkring børn med social-kognitive udfordringer med udgangspunkt i dels en neurologisk vinkling, og dels med udgangspunkt i en institutionel pædagogisk vinkling. Eller […]

Læs mere...