Kommunen overvejer TV2-reklamer som magnet målrettet mulige tilflyttere

30. april 2021 Politik Skrevet af: Ole Kæhler

I efteråret 2021 – fra ultimo september til ultimo november – sendes i alt ni afsnit af tv- programmet ’Nybyggerne’ fra Sønderborg. I forbindelse med programserien er det muligt at foretage en ekstra eksponering af Sønderborg-området ved køb af tid til et reklamespot før hvert afsnit. Forvaltningen foreslår at Sønderborg Kommune får lavet reklamespots og køber sendetid på TV2.

Det synes kommunikationsekspert Trine Lindén fra Commocean er en rigtig god idé.

”Det er det, hvis der er styr på budskaberne i reklameindslagene, hvor det er vigtigt at fremhæve Sønderborg styrkepositioner, som kan være, at vi kan bo, som vi har lyst – og det kan være i selve Sønderborg eller i landsbyidyl”, siger Trine Lindén til SønderborgNYT. Hun fortæller videre, at det er vigtigt, at kommunen bestemmer sig for, hvilket segment, som reklamespotsene skal fange.

Artiklen fortsætter under annoncen

I handleplanen for bosætning 2019-2022 står, at Sønderborg Kommune er afhængig af at kunne tiltrække og fastholde tilflyttere. I denne proces favnes der bredt for, at alle tilflyttere uanset fysisk, social eller uddannelsesmæssig baggrund har de bedste forudsætninger for et meningsfuldt og aktivt liv i Sønderborg.

Virksomhederne har brug for kvalificeret arbejdskraft, ligesom en arbejdsdygtig befolkning er fundamentet for den skatteindtægt, som får Sønderborgs hjul til at dreje rundt.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Hvis der skydes med spredhagl, så bliver det forbiere – så det er vigtigt at være bevidst om forskellen på det, som kommunen gerne vil fortælle – og på modtagerens behov for oplysninger. Altså er fortællinger og den grønne omstilling, verdensmål og 1864 ikke egnede, når det handler om tilflyttere”, siger Trine Lindén.

For hende er det vigtigt, at folk hører, at Sønderborg er en by i udvikling samt at her sker rigtigt meget. Vi skal også huske på, Sønderborg er en by i skønne omgivelser og med 110 nationaliteter, huske, at vi bor tæt på Flensborg og Hamborg. Og lige så vigtigt som det er at lave reklamespots – lige så vigtigt er det at følge op på dem.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Kommunen kan for eksempel tilbyde kommende tilflyttere at bo gratis i et hus i en landsby i tre måneder – og der kan laves en aftale med Alsie Express, så potentielle tilflyttere fra København hurtigt og let kan komme herover og opleve kommunen og de mange muligheder for et godt liv”.

Det bliver Erhvervsudvalget og Udvalget for Kultur, Handel, Idræt og Turisme, der skal finde pengene til reklameindslagene, hvis udvalgsmedlemmerne synes, det er en god ting at pakke ’Nybygger-programmerne’ ind i dem.

28. april 2024 Frivillige, Sønderborg

Flere end 130 gik for Scleroseforeningen

28. april 2024 Frivillige

Inge Buhl fra Augustenborg var iblandt de flere rnd 130, der søndag gik en tur på enten godt to eller godt fire kilometer for at støtte Scleroseforeningen, som havde arrangeret turen, You Go. “Vi meldte os mest af alt for at støtte. At vejret så var fantastisk og gjorde turen ekstra god, er en sidegevinst”, […]

Læs mere...