Lokalsamfund skal med på råd om kommunal service

11. november 2014 Uncategorized Skrevet af: Ole Kæhler

De små byer i landdistrikterne mister indbyggere, og gennemsnitsalderen stiger. Derfor bliver kommunerne løbende nødt til at prioritere, så både unge og ældre får den bedst mulige service, selvom skattegrundlaget ændrer sig.  Og det kræver dialog og inddragelse af de lokale borgere, viser en ny rapport fra Statens Byggeforskningsinstitut, som Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har støttet.landsby

Artiklen fortsætter under annoncen

”I fremtiden ændrer befolkningssammensætningen i vores landdistrikter sig – og det ændrer også på de servicekrav, som kommunerne står overfor. Det kræver en klar strategi fra kommunerne, og den strategi bliver først rigtig god, hvis lokalbefolkningen bliver inddraget,” siger Carsten Hansen, minister for by, bolig og landdistrikter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Rapporten viser, at det kræver omtanke og planlægning fra kommunernes side at sikre en god service i fremtiden. Og det har kun hver tredje adspurgte kommune udarbejdet en samlet plan for, mens enkelte kommuner har strategier for, i hvilke af kommunens områder man prioriterer at have service. Derimod har flertallet af kommunerne svaret, at planlægningen af den kommunale service i stedet kører ad hoc ved de årlige budgetforhandlinger.

”Både kommuner og lokalsamfund bliver nødt til at tænke nyt, hvis de fortsat vil sikre god service i landdistrikterne. Og heldigvis er der masser af gode eksempler på, hvordan servicen kan tilrettelægges på nye måder. Det har vi set på bl.a. sundhedsområdet, hvor telemedicin giver ældre mulighed for at blive behandlet i eget hjem, hvilket øger de ældres tryghed,” siger Carsten Hansen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Læs mere HER

29. april 2024 Samfund, Sønderborg

Opsigelsen af tolkeaftalen giver en del bøvl

29. april 2024 Samfund

Opsigelsen af tolkeaftalen betyder, at Sønderborg Kommune snarest muligt skal gennemføre en ny konkurrenceudsættelse af tolkeydelser. Det tager tid, men processen er sat i gang. I mellemtiden giver det os en del bøvl i sagsbehandlingen, hvor vi skal ud og finde andre tolke for at få løst de konkrete opgaver, hvor der er behov for […]

Læs mere...