Den oprindelige idé til at Sønderborg Salgs- og Reklame Forening, SSRF, blev stiftet tilbage i 1951 var, ifølge Jens Schmidt, at Handelsstandsforeningen ikke rigtigt gjorde noget for at få fokus på handel. Altså var det lidt en protestforening, hvor man tænkte, at hvis ikke de valgte gør noget, så gør vi det selv.
“Foreningen blev sat sammen med en bestemt andel fra detailhandlen, industrien og reklamebranchen”, siger Jens Schmidt til SønderborgNYT.
Han sad på formandsposten i 10 år fra 1970 og er stadig med i foreningen.
“Jeg lærte Sønderborg Salgs- og Reklame Forening at kende gennem Robert Friise, der var min chef på Danfoss.
Kom fra Danfoss
Jens Schmidt fortæller, han har arbejdet med global markedsføring for Danfoss i 40 år. Først under Robert Friise og senere som chef.
“Jeg blev uddannet på Niels Broch og tog derfra til USA, hvor jeg prøvede at sælge alt. Det var vaskepulver, bananer og store huse”, siger Jens Schmidt, der mener, det var erfaringerne fra det forjættede land, der gjorde, at Danfoss, mente, han var den rette for dem.
Arrangementer matchede brancherne
I Sønderborg Salgs- og Reklame Forening blev der lavet arrangementer, som havde et fagligt indhold.
“Hvis nu forholdet mellem detailhandel, industri og reklame var 3-3-4, så blev samme forhold brugt, når der blev lavet arrangementer. Det var vigtigt for os, at indholdet fagligt matchede vores brancher”, siger Jens Schmidt.
“Vi lavede også en sæsonplan, så medlemmerne havde mulighed for at planlægge sådan, at de kunne være med”, siger han. Og pressen skrev gerne om foreningen.
“Måske fordi det lykkedes os at holde en generalforsamling på bare 20 minutter. Vi havde annonceret, vi ville gøre det, men det var ikke tænkt som noget, der ligefrem skulle blive tradition. Men det blev det”, siger Jens Schmidt, der har været til generalforsamling i en rullende togvogn, en bankboks og mange andre pudsige steder.
“Vi havde bestemt os for, at generalforsamlingerne skulle finde sted i virksomhederne”, siger han.
Læs mere om SSRF HER
“