Aabenraa er på vej til at lukke Destination Sønderjylland

23. september 2014 Erhverv

På Sønderborg Turistkontor sidder projektleder Tanja Have og undrer sig over, at Aabenraa er på vej til at skrue ned for den fælles turistsatsning, Destination Sønderjylland, hvor flere end 200 turistaktører er gået sammen om at styrke turismen i Sønderjylland. Indtil nu har de fire sønderjyske kommuner bakket op om projektet.

Tanja Have er projektleder i Destination Sønderjylland frem til årsskiftet.

Tanja Have er projektleder i Destination Sønderjylland frem til årsskiftet.

  • Men nu vil politikerne i Aabenraa ikke bevilge mere and halvdelen af de penge, der skal til, siger Tanja Have. Og dermed kan det sagtens ende med, at de øvrige kommuner må opgive satsningen og erkende, at 11 millioner kroner og to års arbejde er spildt.

  • Destination Sønderjylland er en stor satsning, der tog sin begyndelse med at finde ud af, hvad det er, som turisterne gerne vil opleve, når de er i Sønderjylland, siger Tanja Have. Og ved at spørge turisterne, hvorfor de kommer og hvad de forventer, så kan turistaktørerne skærpe netop de oplevelser.

Tanja Have synes, at politikerne i Aabenraa skal tænke på, at der er rigtigt mange virksomheder, der også satser på Destination Sønderjylland og de har også brugt penge på den fælles markedsføringskampagne, som hele tiden skal holdes kørende.

Turistaktørerne har oplevet, at samarbejdet virker og vil derfor hellere end gerne fortsætte processen.10300769_622260631227621_8289319569804559802_n

  • Men det er som om, politikere nogle gange ser større projekter som en opgave, der bare lige kan sættes flueben ved. Men udvikling er altså en proces, siger projektleder Tanja Have til SønderborgNyt. Og lige så vigtigt er det, at politikere i de fire sønderjyske kommuner husker på, at ingen af dem alene kan trække endnu flere turister til deres by – der skal tænkes i helheden Sønderjylland.

Aabenraa Kommune vil kun betale 1,6 mio. kr. til den fremtidige Destination Sønderjylland. Det er 40 % mindre end det beløb, som det kræver at virkeliggøre Destination Sønderjylland. Beløbet svarer nemlig stort set til det, det i dag koster at drive Aabenraa Kommunes to turistkontorer, og derfor er det ikke nok til at dække Aabenraas del af udgifterne i destinationen til f.eks. events, markedsføring og bookingportal.

Selvom kommunernes andel af udgifterne er fastsat efter en fordelingsnøgle baseret på den enkelte kommunens turistindtægter, har det tilsyneladende ikke gjort indtryk på flertalsgruppen i Aabenraas byråd.

  • Både i ind- og udland skærpes konkurrencen om turisterne konstant. Derfor giver det god mening at samle alle ressourcer og indsatser i tværkommunale destinationer, som det f.eks. kendes fra Destination Fyn, Toppen af Danmark og Kongernes Nordsjælland. I dag ser vi stort set ingen danske kommuner, der tror på, at de kan overkomme opgaven selv, fordi den hele tiden bliver mere kompleks, og fordi det kræver flere ressourcer at nå turisterne både herhjemme og i udlandet, siger Tanja Have.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk