Mens vi venter på en bro mellem Als og Fyn, foreslår projektgruppen AlsFynBroen, at de nuværende dieseldrevne færger skiftes ud med eldrevne færger.
“Det bidrager med mindre CO2 og der er også en gevinst ved, at flere bilister kommer til at køre færre kilometer”, siger Peter Rathje fra ProjectZero.
“Flere afgange og plads til flere biler er et plus. Og det er det også, at færgen er klimarigtig. Vi er jo i en tid, hvor flere tænker grønt”, siger Peter Rathje til SønderborgNYT. Han mener også, at mange teknik-interesserede synes, at elfærgen er virkelig interessant.
Elfærgerne kan sættes ind i 2024, når kontrakten med Molslinien, som sejler mellem Als og Fyn i dag, løber ud.
Erstatter ikke en bro
Nye elfærger er et oplagt første skridt, men de kan ikke erstatte en fast broforbindelse. Det er i en helt anden skala med langt større gevinster”, siger formanden for AlsFynBroens styregruppe, Jørgen Mads Clausen, i en pressemeddelelse.
Det vil give miljømæssige gode grønne effekter og en høj samfundsmæssig gevinst, hvis det står til troende, hvad en ny analyse, bestilt af projektgruppen AlsFynBroen og lavet af konsulentfirmaet Cowi, viser.
Ifølge undersøgelsen vil nye elfærger betyde blandt andet kortere overfartstid, flere afgange og bedre miljøeffekter, som teknikerne omregner til en samlet netto nutidsgevinst på 1,7 milliarder kroner over en 30-årig periode.
Til sammenligning beregner de netto-nutidsværdien af en bro til 11,4 milliarder kroner.
Cowi-undersøgelsen viser at hurtigere elfærger vil reducere transporttiden for bilister fra Fåborg til Sønderborg med 12 minutter i gennemsnit, reducere sejltiden fra 50 minutter til 35 minutter, øge antallet af afgange fra 14 til 44 og øge kapaciteten fra 50 til 112 biler på hver færge.