En solist, som har spillet med nogle af verdens bedste orkestre – og en kæmpestor symfoni, der også inkluderer to sangere blandt musikerne. Koncerten i Alsion den 17. april med Sønderjyllands Symfoniorkester byder på stor musik af Sjostakovitj.
Der er musik, som er skrevet for at lyde pænt – og så er der Sjostakovitj. Den russiske komponists musik rummer hele Stalintidens gru og al den skønhed, som Sjostakovitj alligevel kunne se (eller i hvert fald drømme om) i livet. Det er musik, som både river med og griber dybt i hjertet.
Komponisten, man elsker eller hader
Det betyder også, at Sjostakovitj har en tendens til at dele vandene. Komponistkollegaer og publikum finder enten hans musik dybt original og visionær – eller klichefyldt og vulgær. Enten gribes man af musikken og elsker den – eller også frastødes man.
Det er imidlertid svært ikke at blive fascineret af både musikken og historien bag den. Sjostakovitj levede under Stalin, og livet under sovjetstyret i Rusland var et helvede for folk i almindelighed – og ikke mindst for en kunstner, som ikke veg tilbage for at skildre sine oplevelser af både krig og dagligdag i sin musik. Gennem sin musik udmaler Sjostakovitj 2. verdenskrigs rædsler, udleverer Stalins dårskab og vrænger af systemets hykleri.
Solist fra de helt store scener
Den kinesiske cellist Jian Wang hører til verdenseliten af klassiske musikere. Allerede som fireårig begyndte Jian Wang at spille cello, og bare ni år gammel begyndte han på Shanghai-konservatoriets musikskole.
I 1980 medvirkede Jian Wang i en berømt dokumentarfilm ”Fra Mao til Mozart: Isaac Stern i Kina”. Den berømte violinist Isaac Sterns begejstring for det unge kinesiske stortalent banede vejen for Wangs videre karriere – først studier i USA på Yale School of Music og siden status som en del af verdenseliten af klassiske musikere.
Jian Wang har optrådt med en lang række af verdens bedste symfoniorkestre – Chicago Symphony Orchestra, Berliner Filharmonikerne, Concertgebouw-orkestret, London Symphony Orchestra, BBC Symphony, Göteborg Symfoniorkester og Stockholm Filharmonikerne.
Orkestret udvidet med sangere
I spidsen for orkestret står chefdirigent Shao-Chia Lü. Ved denne lejlighed er orkestret udvidet med et par usædvanlige ”instrumenter”: Til at hjælpe sig med Sjostakovitj’ 14. symfoni har han sopranen Brit-Tone Müllertz og bassen Jakob Zethner.