Siden 6. oktober er det Sitel, der har siddet på TDCs callcenter og selvom Dansk Metal er ude med kritik, så kommer man ikke udenom, at der er 400 mennesker, som har deres arbejdsplads hos Sitel i Sønderborg. Og endnu flere får det:
“Vi skal bruge 70-100 ansatte mere”, siger Steffen Bagge, direktør for Sitel i Danmark. Dansk Metals kritik af, at Sitel har opsagt overenskomsten svarer han let på.
“Sitel har hele tiden haft overenskomst med HK, så det var naturligt også at lade den aftale gælde i Sønderborg”, siger Steffen Bagge til SønderborgNyt. Seneste nye på den front er, at Sitel har løftet timelønnen til 118 kroner.
Steffen Bagge fortæller videre, det er vigtigt for Sitel, at medarbejderne har det godt, når de på arbejde.
“Derfor har vi en kultur, hvor man siger sin mening højt. Vi vil snakke om tingene, inden de vokser sig til egentlige problemer”, siger direktøren.
Hver enkelt medarbejder kommer til en månedlig samtale, hvor der tales om, hvordan han eller hun har det i hverdagen.
Ansat – og hvad så?
“Når der ansættes hos Sitel, som kommer de nye gennem et grundigt introprogram, så de bliver i stand til at servicere de kunder, som de får i røret”, siger driftsdirektør Mikael Hjortbang til SønderborgNyt.
I virksomheder med mange ansatte, så vil der selvfølgelig være nogle, der går og drømmer om at blive mellemledere. Og heldigvis er det sådan i Sitel, at man sagtens kan stige i graderne.
“Vi vil helst rekruttere vores mellemledere internt, fordi vi så får nogle ledere, der kender virksomheden rigtigt godt”, siger Mikael Hjortbang. Han ser det iøvrigt som et tegn på tilfredse medarbejdere, når der er nogle, der føler, de kan tage endnu mere ansvar.
Mellemledere i Sitel kommer i et coachforløb og aspiranter kommer gennem en form for lederuddannelse.
OK at nogle siger op
Selv hos Sitel er der medarbejdere, der siger farvel og tak.
“Og det er fint med os, der er medarbejdere, der hellere vil noget andet. Vi ser det sådan, at de ting, som vi har lært dem, dem tager de med videre og sætter på en eller måde Sitels fingeraftryk i deres nye job”, siger Steffen Bagge.
10.000 kr. som tak
Der er medarbejdere, der har fulgt Sitel i Sønderborg fra dag ét. De sad i forvejen i TDC og fulgte med, da ejerne blev skiftet ud.
“De har gjort en kæmpe indsats for Sitel og i foråret får de sat 10.000 kroner ind på deres konto som en tak fra os”, siger Steffen Bagge. Det er bare en af mange måder, som Sitel viser anerkendelse på.
Det helt rigtige sted
Midhat Unkic har været i callcentret siden august sidste år og var i huset, da der kom nye chefer ind af døren.
“Det var en meget positiv oplevelse, fordi de gav sig tid til at snakke med os om vores opgaver. På den måde fik de føling med sagen og samtidig kunne vi jo mærke, at vi pludselig fik synlig ledelse”, siger Midhat Unkid til SønderborgNyt.
Han er på ingen måde ked af, at Sitel overtog på Ellegaardsvej.
“Jeg bliver bemærket og jeg får anerkendelse for det, som jeg laver, så jeg er det helt rigtige sted”, siger han. Hver eneste dag mærker han, at Sitel er en bedre arbejdsplads end TDC.
Her vokser den enkelte
Det var en stor omvæltning for alle, da TDC smuttede og Sitel kom ind. Det er ikke sjældent, at forandringer giver frustrationer, men sådan blev det slet ikke i callcentret.
“Sitel så ikke bare på helheden, men brugte tid på at snakke emd hver eneste af os ansatte”, siger Lone Jønsson
Hansen til SønderborgNyt.
Siden maj sidste år har hun dagligt gået ind af døren til callcentret og kender til dørskilte med navnene TDC, YouSee og Sitel.
“Sitel er bedst, fordi Sitel virkeligt tager hånd om hver enkelt medarbejders udvikling”, siger Lone Jønsson Hansen.
“Forresten skal jeg på lederkursus her i løbet af februar”, siger hun og er et levende bevis på, at der er mulighed for arbejde sig til titler og mere ansvar.