Boganmeldelse: Kongen af Malmø – endnu en tankevækkende bog fra Flemming Jensen

9. august 2021 Kultur Skrevet af: Redaktion

Allan Breckling, vært i Brecklings Bogcafé, har læst Flemming Jensens Kongen af Malmø og brugt tid på at tænke lidt over Flemming Jensens forfatterskab.

Allan Breckling skriver:

Der er  registreret  239.656 mennesker i Danmark med efternavnet Jensen – men der nu ingen som en bestemt Jensen med fornavnet Flemming – der kan drive gæk med samfundet som ham – Flemming Jensen.   Og det gør han på glimrende vis som skuespil-forfatter, skuespiller og især som romanforfatter.  Det oplevede man senest med den glimrende – satiriske roman, ‘Vorherre er en rutebil’ og nu igen med den herlige ‘Kongen af Malmø’.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kongen af Malmø er en Flemming Jensen-roman af den fineste slags – finurlig – morsom og til eftertanke. Den bringer minder om Finn Søborg og en snert af Hans Scherfig.  Flemming Jensen er samtidskritisk – dog uden at det bliver pinligt og som læser klukker man af fryd over forfatterens spydigheder og finurlige leg med sproget og de medvirkende i roman. Og læseren med.

Og hvad er det så for en roman?  Fra min side er der ingen tvivl – det er faktisk en kærlighedsroman. Og romanen er også skrevet med ømhed og kærlighed.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi befinder os i et – måske -fiktivt Danmark – i et dansk kongehus  hvor kongen ligger for døden – og kronprinsen er klar til at tage over. Men kronprinsen er blevet forelsket i en afrikansk  kvinde – endda en kvinde med en anden trosretning. Og da denne kronprins respekterer den danske lovgivning – og  det er  forbudt med familiesammenføring – og derfor beslutter han, som ny konge, at flytte kongehuset til Malmø. Og så starter det, jeg vil kalde en herlig – skrupskør – satirisk – småspydig klassisk roman fra Jensen i topform.

Artiklen fortsætter under annoncen

Men læs nu selv – bedøm selv – selv klukker jeg af fryd efter den anden gennemlæsning.

Og vi her i Sønderborg kan bare være ekstra glade. Flemming Jensen kommer på besøg i Sønderborghus søndag den 22 august kl 15.00 og fortæller om dette værk og sine tidligere bøger.

Selv sætter jeg mig op ved siden af ham og har til hensigt at stille ret vigtige og vittige spørgsmål, skriver Allan Breckling, som selv er vært, når Flemming Jensen besøger Becklings Bogcafé i Sønderborghus.

25. april 2024 Nordborg, Samfund

Parkeringsproblemerne i Nordborg er løst

25. april 2024 Nordborg

Der har været uenighed om, hvor der kan parkeres eller ikke kan parkeres i Østerlundkvarteret i Nordborg. Men det er slut, for politikerne i Teknik, By og Boligudvalget lukker sagen nu. De er nemlig enige om, at arealerne langs villavejene i Østerlundkvarteret i Nordborg kan fungere som parkeringsarealer. Det sker efter en anbefaling fra forvaltningen […]

Læs mere...