Danske virksomheder er ikke klædt på til den fjerde industrielle revolution

7. marts 2016 Erhverv

Markedet for smarte produkter er i voldsom vækst, men en undersøgelse viser, at danske produktionsvirksomheder ikke er kommet helt med på bølgen. To it-netværk sætter sammen med Syddansk Universitet fokus på, hvordan væksten af smarte produkter kan stimuleres. Det sker den 10. marts i Sønderborg, skriver eCo Solutions i en pressemeddelelse.

Professor Kaj Grønbæk, Datalogi på Århus Universitet.

Professor Kaj Grønbæk, Datalogi på Århus Universitet.

Hvad har Philips Hue-pærer, Google Nest og Tesla biler med hinanden at gøre? De er alle koblet til nettet og er eksempler på produkter, der lægger en ekstra serviceydelse oven i det eksisterende og traditionelle produkt. Man kalder det “servitization” og smarte produkter. Produkter koblet til nettet giver en række fordele ikke bare for forbrugeren, men også producenten. Man har mulighed for at lytte til brugerne og har dermed mulighed for løbende at optimere produktet i forhold til, hvordan produktet anvendes i praksis.

Lærende produkter

Et eksempel er Elon Musks internetforbundne Tesla. Musk undgik bevidst traditionelle bildesignere og byggede sine el-biler ud fra principperne i en smartphone. Bilerne skulle være på nettet, og deres styresystem og diverse applikationer skulle kunne opdateres og udvides løbende, som f.eks. nye ”Apps” til automatisk nødbremsning eller advarsel mod blinde vinkler. Netopkoblingen giver også hurtigt feedback fra brugerne, så erfaringer fra de 60 millioner miles, som brugerne har kørt i Teslas Roadster-model har kunnet analyseres og bruges som læring til at forme den nye S-model.

“I Tyskland kalder man det den fjerde industrielle revolution. Den er drevet af nettet og betyder, at den fysiske verden og den virtuelle verden vil smelte sammen til det, vi kalder Internet of Things. Fremtidens industriproduktion vil være karakteriseret af stærkt integrerede produkter og services, hvor en stor del af funktionaliteten kommer via opkoblingen til en såkaldt Product Cloud. Fremtidens industriprodukter bliver således hybrid-produkter”, siger Kaj Grønbæk, professor på Institut for Datalogi på Aarhus Universitet og områdechef for Interaction på Alexandra Instituttet i Aarhus.

Stort potentiale i Danmark, men brug for hjælp

Danske virksomheder står med mange af de kompetencer, der skal til for aktivt at tage del i den industrielle revolution. Der findes 20.000 fremstillingsvirksomheder herhjemme, der beskæftiger over 275.000 medarbejdere. De har i en årrække været truet af udflytning af arbejdspladser til udlandet pga. stigende internationalisering.

Sammenlignet med lavtlønslande har Danmark et potentiale i forhold til at opgradere de solide fysiske produkter tilsdu at være smarte produkter, der er koblet på nettet, eller produkter, der kræver avanceret produktion og nye it-baserede services, som netop kan udnytte de kompetencer, vi har her i landet.

Men mange af virksomhederne er ikke forberedte. Det bliver bekræftet af et teknologisk fremsyn lavet af GTS-institutterne, der konkluderer, at mens det globale marked for smarte produkter vil være i voldsom vækst (“10 trillion dollar business) over de kommende år, så er flere virksomheder ikke forberedte. 67 % af virksomhederne samler ikke data fra produkterne, og

20 pct. af virksomheder har udfordringer med at høste gevinsterne af smarte produkter.

“Mens markedet er i kraftig vækst, så tøver danske produktionsvirksomheder. Det skyldes bl.a. at der kræves en helt anden form for kompetenceopbygning i virksomheder, der laver smarte produkter. Det kan være en barriere pludselig at skulle skifte til at opruste en virksomhed, der traditionelt har haft flest smede til at have flest it-folk. Men vi risikerer at sakke bagud både teknologisk og forretningsmæssigt, hvis ikke der tænkes i produktinnovation”, siger Kaj Grønbæk.

Behov for at udvikle teknologiske services

Der er derfor behov for at hjælpe virksomhederne på vej. Det er vigtigt at udvikle en række teknologiske services, der hjælper traditionelle virksomheder med at omstille deres produkter. Det kan være ydelser, der f.eks. hjælper virksomhederne med at forstå og udnytte nye teknologier, der kobler fysiske funktioner med it-funktionaliteter. Det kan også være servitization-modeller – altså at forstå, hvordan man transformerer leverancer fra produkt til en service.alsion9

“Vi skal hjælpe virksomhederne med at indføre en integreret internettankegang, Det er nødvendigt, hvis de skal realisere de nye potentialer, der ligger i deres produkter gennem servitization. Smarte produkter er kendetegnet ved eksisterende og nye produkttyper, hvor produktet udvides med elektronik, sensorer, netværkskommunikation og software-teknologier”.

“Det gør det muligt at integrere produkterne i et større økosystem af sammenhængende produkter, der kan arbejde sammen, monitoreres, kontrolleres, optimeres gennem product cloud og de gængse internet kommunikationsstandarder”, forklarer han.

Kaj Grønbæk holder et oplæg i forbindelse med arrangementet Data alle steder, der holdes den 10. marts i Alsion i Sønderborg kl. 14-16.15.

Arrangementet er åbent for alle og arrangeres i et samarbejde mellem netværksforeningen it-forum, Innovationsnetværket InfinIT og Syddansk Universitet.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk