Anette Dam, Sønderborg, skriver:
Jeg skriver i håbet om, at der er flere der, som jeg, godt kan se behovet for, at der i Sønderborg Kommune, igen kommer en borgerrådgiver. I beskrivelsen for en borgerrådgivers arbejde står der f.eks. at jobbet skal gøre det lettere for borgerne, at kommunikere med kommunen og være med til at skabe forståelse ved for eksempel at ’oversætte’ kommunens ord til dagligdags dansk.
Det vil også automatisk give borgerne en større følelse af retssikkerhed, at de har en neutral samarbejdspartner med en faglig forståelse og indsigt. Jeg ved, fra mine samtaler med bl.a. dansk handicapforbund, at de rundt omkring i landet – med stor glæde og gavn – har benyttet sig af borgerrådgiverne.
Nu må tiden være inde til, at Sønderborg igen får en borgerrådgiver.
Redaktionen: Sønderborg var en af de første kommuner, der ansatte en borgerrådgiver. Borgerrådgiveren skulle styrke dialogen mellem borgerne og Sønderborg Kommune og bidrage til at sikre borgernes retssikkerhed i forhold til kommunen. Det viste sig at være så god en idé, at mange andre kommuner fulgte efter, så der blev ansat borgerrådgivere i hver fjerde kommune.
Det var fra den 2. januar 2014 borgere kunne bede borgerrådgiveren om hjælp – indtil Borrådgiverstillingen blev nedlagt i forbindelse med en sparerunde i kommunen.