Debat: Skolebørn skal ikke være burhøns

Skoleklasser skal rumme meget. Arkivfoto
Skoleklasser skal rumme meget. Arkivfoto
23. februar 2024 Debat Skrevet af: Ole Kæhler

Susanne Blegvad Posselt, SF Sønderborg, skriver:

De senere års besparelser på folkeskolerne i Sønderborg Kommune gør ondt på vores børn.

Den stigende inklusion, som følge af besparelserne, betyder, at der i høj grad skal tages specielt hensyn til mange flere elever i folkeskolens klasseværelser. I løbet af kort tid er børn, der før blev tilbudt andet skoletilbud, placeret i normalklasserne. Specialtilbuddene var skræddersyet til elevernes behov. Flere voksne og færre børn. Tilgangen var tilrettelagt ud fra, at der var tid og især plads til at imødekomme børnenes fysiske og dermed psykiske behov. Den opgave skal folkeskolen nu løfte i normalundervisningens klasseværelser, der er alt for små og uegnet til formålet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Folkeskolens bygninger, lokaler og møbler er ikke fulgt med tiden og har aldrig været meningen, at de skulle bruges til specialbørn. Børn har ikke et arbejdstilsyn og derfor synes det ligegyldig, hvor mange børn, der kan være i et lokale.

Børn lider af hovedpine og mavepine. Børnene føler utryghed. Der er stigende uro og larm. Der er dårligt indeklima og ingen mulighed for at skabe rum, til de mange behov børnene kommer med. Lokalerne er bare ikke egnede længere. Der skal ordentlige forhold til for at lykkedes, mener vi i SF.

Artiklen fortsætter under annoncen

Børn trigger hinanden på alt for lidt plads, hvilket fører til konflikter og dårlig adfærd. ADHD, ADD, autisme, tourettes syndrom, angst, børn i sorg, børn med omsorgssvigt, børn der bare har en dårlig dag og savner nærhed, skilsmissebørn, børn der mangler tydelighed og meget andet. Alt det skal rummes i klasseværelserne i den lokale folkeskole.

Det kan vi ikke være bekendt er SFs holdning. Børn skal ikke være burhøns.