Destination Sønderjylland vil varetage opgaven med produktudvikling, eventudvikling, gennemførelse af events, kompetenceudvikling af turisterhvervet og markedsføring.
Den direkte turistservice på turistbureauerne indgår ikke i den nye organisations opgaver.
Det foreslås, at den nye organisation har stiftende generalforsamling primo 2015 og at organisationen er operationel pr. 1. juli 2015.
Sønderborg Kommunes bidrag til samarbejdet er årligt 2.330.169 kr.
I 2015 er det kun det halve beløb 1.165.085 kr.
Udover tilskuddet betales ekstraordinært 160.000 kr. i 2015, så der er mulighed for at ansætte de to nuværende projektmedarbejdere i Destinationsudvikling Sønderjylland, fordi de besidder en række vigtige kompetencer og viden.
Samtlige tilskud fordeles mellem de fire sønderjyske kommuner med indbyggertallet som fordelingsnøgle.
Der er vedlagt et notat, der beskriver konceptet for etableringen.
Sagen har været behandlet på møde mellem de fire sønderjyske borgmestre, der har besluttet, at sende sagen til politisk behandling i de fire kommunalbestyrelser. I Sønderborg behandles sagen først i Udvalget for Kulturel og Regional Udvikling, hvorefter den behandles i Økonomiudvalget og Byrådet.