Ekspert: Brandingeffekten af Bon Jovi-koncerten bliver yderst minimal

16. april 2019 Kultur

Sønderborg vil kendes for de helt store koncerter, når Bon Jovi spiller på Slagmarken på Kær Vestermark.

Der er sat 35.000 billetter til salg til koncerten, der bliver den største koncert nogensinde i byens historie, skriver TV Syd.

Spørger man brandingekspert Christian Have, der ejer Have Kommunikation i København, er brandingeffekten af en Bon Jovi-koncert dog yderst minimal for en by som Sønderborg.

“Der er ikke længere noget overraskelseselement eller nogen brandingeffekt i det, fordi så mange gør det og har gjort det”, siger Christian Have.

Horsens har gennem de seneste 25 år profileret sig på at trække store koncertnavne til byen.

Med så stor succes, at mange byer sidenhen har forsøgt sig med ‘Horsens-modellen’.

“Det brandede virkelig Horsens som meget andet end en fængselsby. Med navne som U2, Madonna og Rolling Stones fik man faktisk meget ud af det”, siger Christian Have.

Byg på egen dna

Hvis Sønderborg er ude efter en længerevarende effekt og ikke blot en god fest for koncertgæsterne, bør man efter hans mening gribe tingene anderledes an.

“Det ville være bedre at komme på noget mere originalt”, mener han.

Sønderborgs placering tæt på grænsen til Europa, en spændende historie og et interessant vækstlag inden for kunst og kultur er tre bud fra hans side på noget af det, der er kendetegnende for området og noget som Sønderborg kunne markedsføre sig på.

“Bygger Sønderborg videre på sin egen dna, bliver det utrolig spændende både lokalt, nationalt og internationalt”, siger Christian Have.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk