I over 30 år har kunstsnedkeren Carl-Heinz Gloy studeret og praktiseret vikingernes kunstneriske udfoldelser. og udland og hans studier og praktiske udførelser har givet ham meget stor indsigt i vikingernes håndværk og de tanker der må ligge bag deres kunst.
Alle de erfaringer og al den viden, som Carl-Heinz Gloy har samlet gennem sine mange år med Vikingekust som levevej og interesse, er skrevet i en bog – Skær af Vikingetiden – der kan købes på Nordborg Lokalhistoriske Arkiv.
Bogen beskriver og viser flotte eksempler på de seks vikingestilarter og han kommer med et bud på hvilke tanker kunstneren bag Jellingestenen har gjort sig. Han beskriver hvorledes Danmarks ”dåbssten” forener symbolerne for vikingetidens mytologi med kristendommens symboler.
Når man nu gennem tiden har skåret over 150 forskellige dyreornamenter, diverse dragehoveder og masker, slyngornamenter m.m., får man en fornemmelse for, ja en forståelse af den, siger Karl-Heinz Gloy, der blandt andet har arbejdet for adskillige museer.
Valgte at stå frit
På det tidspunkt hans interesse blev vakt i den retning, var han interesseret i at få mere at vide og jeg valgte at gå mine egne veje for selv at finde forklaringen på og forståelsen af denne pragtfulde og dekorative udtryksform, som man dengang brugte.
– For at andre ikke skulle risikere at forvente et bestemt resultat eller en bestemt drejning, så finansierede jeg mine studier selv. For at sige det rent ud var jeg meget nysgerrig og spændt på, om jeg kunne finde ud af noget, eller hvor langt jeg en dag ville komme for at kunne mærke, at nogle resultater ville dukke op, siger kunstsnedkeren.
Målsætningen var dengang at kunne modulere og konstruere nogle nye og tilsvarende dyreornamenter stilrent og i alle 6 stilarter. Altså at kunne fortsætte der, hvor vikingerne engang slap. Det har han nået efter mange års intensiv søgen efter den kode som måtte ligge bag ved ornamenternes konstruktioner og motiver.
Deler viden med andre
– Som 74-årig pensionist, sidder jeg ved min PC for at skrive mine iagttagelser ned og dermed give dem, som i fremtiden har brug for gennemgribende informationer til at kunne gendyrke denne kunstform, en mulighed for at komme videre eller måske endda at kunne arbejde med mine Heinz Gloy.
– Vikingetidens kunst er trods alt en af søjlerne kunsthistorien i Europa hviler på. Dens udvikling efter jernalderen og indtil kristendom-mens begyndelse i Europa var meget egenrådig på grund af sit særpræg. Indflydelse udefra kan ikke modbevises, dog blev informationer af den slags altid omgående omdannet til en såkaldt skandinavisk udtryksform.