I krig og kærlighed-direktøren bruger anmeldelserne lige lovligt smart

23. november 2018 Kultur Skrevet af: Ole Kæhler

Den danske filmdirektør Ronnie Fridthjof, der har stået bag en række publikumshits, fik sig en nedslående morgen, da han onsdag læste de første dagbladsanmeldelser af “I krig og kærlighed”, der fortæller om danske sønderjyders deltagelse i Første Verdenskrig. Anmeldelserne var nemlig ikke i første omgang positive – senere kom mere positive til – men ikke desto mindre lykkedes det filmmanden at producere en plakat, der var fyldt med positive citater og stjernegivninger på mellem fire og seks stjerner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Berlingske.

Ifølge mangeårige filmanmeldere som  Informations Christian Monggaard og Jyllands-Postens Nanna Frank Rasmussen, der også er forkvinde for foreningen Danske Filmkritikere, er stjernerne præsenteret på plakaten på en »manipulerende« og »lovlig smart« facon.

Artiklen fortsætter under annoncen

Plakaten bruger citater og fem-stjerne-klynger fra en række kilder, der måske ikke er de første, man tænker på som filmanmeldende medier, såsom Radio Globus, Ordets Filmpodcast og TV-værten Jes Dorph Petersen. Sidstnævnte citeres blot for at betegne I Krig og kærlighed som en ‘fremragende film’.

“En firestjernet anmeldelse bør betragtes som en god anmeldelse, men i dag vil distributørerne af filmene have fem og seksstjernede anmeldelser. Og så begynder de at kigge meget langt ud i krogene efter anmeldelser, der leverer det”, siger Christian Monggaard til Berlingske.

Artiklen fortsætter under annoncen

Filmens producent, Ronnie Fridthjof, har selv godkendt plakaten for filmen og vil gerne forsvare dens udformning. Det gælder også en anden, særlig plakat der udelukkende rummer Facebook-citater fra begejstrede publikummer.

“Facebook-plakaten bygger på de 200 positive udsagn fra de første 7000 publikummer, der så filmen, da vi tog den på tur rundt i landet. Citaterne er meget tro over for det overvældende positive helhedsbillede, de udsagn tegner. Men selv i det tilfælde, at halvdelen havde svinet os til, ville man jo aldrig fremhæve de dårlige anmeldelser på en plakat” siger Ronnie Fridthjof.

Artiklen fortsætter under annoncen

Avisernes fællesstof

Hvad angår anmelderplakaten, er der også en forklaring på, at den samme anmeldelse fremstår som to forskellige femstjernede anmeldelser – medmindre man nærstuderer plakaten.

“Lad mig starte med at sige, at jeg principielt synes, at det er forkert af de store medier at trykke den samme anmeldelse, så den kritik bør også rettes til dem. Men nu var det tilfældet, at denne anmelder havde lavet en enormt positiv anmeldelse, hvor han havde fået rigtig fat i flere af de ting, vi ville med filmen. Så der var faktisk hele fire ting, vi ville citere ham for. Og så sagde jeg, at vi godt kunne bruge den samme anmeldelse to steder, i og med at det er en anmeldelse  der bliver bragt i forskellige medier”, siger Ronnie Fridthjof.

26. april 2024 Erhverv, Sønderborg

Grønt lys fra Sønderborg Varme til sammenlægning med Broager Fjernvarme

26. april 2024 Erhverv

Billigere fjernvarme til forbrugerne og bedre muligheder for at skabe et grønt fjernvarmenet. Det er et par af gevinsterne ved at sammenlægge Broager Fjernvarmeselskab A.m.b.a. og Sønderborg Fjernvarme A.m.b.a, og bestyrelserne i begge selskaber har netop fået solid opbakning til at fortsætte drøftelserne om sammenlægning. Siden november har Broager Fjernvarmeselskab A.m.b.a. og Sønderborg Fjernvarme A.m.b.a […]

Læs mere...