Økonomiudvalget så på sit møde midt i juni et udkast til retningslinjer for en whisleblowerordning og nu anbefaler forvaltningen, at whistleblowerordningen for ansatte, samarbejdspartnere og leverandører skal være køreklar den 17. december med baggrund i ‘Retningslinje Sønderborg Kommunes whistleblowerordning for ansatte, samarbejdspartnere og leverandører’ og en whistleblowerportal.
På baggrund af drøftelsen i Økonomiudvalget blev der givet udtryk for, at udvalgspolitikerne også ønsker en tilsvarende ordning, hvor borgerne kan foretage anmeldelse.
Byrådet forventes at godkende de endelige retningslinjer på sit møde sidst i oktober.
EU besluttede i 2019, at alle arbejdsgivere med over 50 medarbejdere skal have en whistleblowerordning for ansatte og eventuelt samarbejdsparter. Ordningen skal indføres i december 2021. Der er med ordningen fastsat særlige regler, der sikrer anmelder anonymitet og tilbagemelding på anmeldelse.
Anmeldelser sker i et lukket it-rapporteringssystem, der vil blive leveret af BDO, skriver forvaltningen.
De forhold, der kan indrapporteres i whistleblowerordningen er følgende:
Forhold, hvis afdækning er i offentlighedens interesse – en reel samfundsinteresse
Strafbare forhold – som brud på tavshedspligt, misbrug af økonomiske midler, tyveri, svig, under slæb, bedrageri, bestikkelse mv.
Grove eller gentagne overtrædelser af anden lovgivning – eksempelvis lovgivning om magtanvendelse, forvaltningslov, offentlighedslov, sektorlovgivning
Grove eller gentagne overtrædelser af forvaltningsretlige principper – for eksempel undersøgelsesprincippet, krav om saglighed, magtfordrejningsgrundsætningen og proportionalitet.
Seksuel chikane eller andre grove personrelaterede konflikter på arbejdspladsen, for eksempel grov chikane – defineret som Ligebehandlingsloven – ingen nedre grænse.
Grove eller gentagne overtrædelser af interne retningslinjer – for eksempel om tjenesterejser og modtagelse af gaver.