Kommunen får en robot til at tage telefonen

Pressefoto
Pressefoto
25. oktober 2024 Samfund Skrevet af: Ole Kæhler

Sønderborg Kommunes borgere vil blive mødt af en telefonrobot, når de fra den 7. november ringer ind på kommunens hovednummer 88 72 64 00. Robotten skal forkorte ventetiden og give en bedre serviceoplevelse ved hurtigt at hjælpe borgere videre.

Ved hjælp af ganske få ord kan robotten hurtigt hjælpe med borgernes spørgsmål og behov, enten ved at klare simple opgaver, omstille til en konkret medarbejder eller give henvendelsen videre til Borgerservice. Baseret på erfaringer fra øvrige kommuner, omstiller telefonrobotten altid til personlig betjening til hovedomstillingen i tilfælde af, at robotten ikke forstår, hvad der bliver sagt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Uden for normal åbningstid kan robotten også hjælpe med enkle opgaver som for eksempel tidsbestilling i Borgerservice, information om selvbetjeningsløsninger og oplysning om åbningstider.

”Vi glæder os meget til at se vores nye robot i aktion, og vi forventer, at den bliver et effektivt supplement til kommunens hovedomstilling, som vil gøre ventetiden på telefonen mindre for vores borgere. Det er vigtigt at understrege, at telefonrobotten ikke skal erstatte den borgernære kontakt, som vores medarbejdere er med til at give hver dag, men især skal hjælpe borgere, som blot skal have en kort information, hurtigt videre”, siger formand for Arbejdsmarkedsudvalget, Jan Prokopek Jensen, i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Også næstformand Kristian Bonefeld ser telefonrobotten som et supplerende værktøj, der skal give en bedre service:

”Med indførslen af den nye telefonrobot følger vi med tiden for at skabe en bedre og ensartet service, når man møder kommunens hovedomstilling på telefonen. Der vil altid være mulighed for at komme i kontakt med et egentligt menneske for enden af røret i åbningstiden, hvis man har behov for det, for selvfølgelig kan robotten ikke klare alt, men det er heller ikke meningen. Robotten skal derimod frigive tid til, at opgaverne, hvor et menneskeligt ansigt er nødvendigt, kan løses endnu bedre af vores medarbejdere i Borgerservice”.

Artiklen fortsætter under annoncen

Telefonrobotten er allerede i gang i otte andre kommuner, hvor den håndterer mellem 40-60 procent af alle indgående kald til kommunens hovedomstilling. Løsningen er velafprøvet og skræddersyet til Sønderborg Kommunes borgere og deres unikke behov.

Konkret fungerer robotten ved hjælp af kunstig intelligens, og på sigt skal data om indkomne opkald gøre den endnu dygtigere.

For at sikre den gode opstart af robotten, vil kommunen i den første periode følge op med nogle af de borgere, der har talt med robotten. Kommunen vil bruge deres tilbagemeldinger til at få inspiration til at gøre oplevelsen for kommende brugere endnu bedre.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den nye telefonrobot skal have et navn, og derfor lanceres en navngivningskonkurrence fra den 25. oktober til den 4. november.

Borgere kan indsende deres forslag til telefonrobottens navn på kommunens hjemmeside og deltage i konkurrencen om en gavekurv.