Kulturforbrugere landet over er parate til at igen at tage til koncert, på festival, i teatret og på stadion. Det viser en helt ny undersøgelse blandt 1774 kulturkunder, der udviser ekstremt stor tiltro til oplevelses- og eventbranchen – og ekstremt stor lyst til igen at kunne tage del i kulturlivet.
Ifølge undersøgelsen, der offentliggøres i dag, torsdag, svarer 92 procent af de adspurgte, at de i nogen eller høj grad har tillid til eventbranchen, og på tværs af kulturaktiviteter siger godt 82 procent, at de er klar til at deltage i arrangementer, når forsamlingsforbuddet tillader det.
”Det glæder, men undrer ikke Koncertsalen Alsion ” siger direktør Poul Valdemar Nielsen.
”Vi har gennem hele efteråret holdt mange corona-sikrede arrangementer, som har skabt tryghed hos koncertgængerne”.
Markant øget lyst til at komme ud
Undersøgelsen, der er foretaget blandt Billetlugens brugere og således tæller personer med et stort kendskab til kulturverdenen, er en opfølgning på en tilsvarende undersøgelse fra september 2020. Og i det mellemliggende halve år er lysten til at tage til kulturarrangementer steget markant.
I september svarede 40 procent, at de ville tage til samme antal festivaler, musical-/teaterforestillinger og sportsbegivenheder, som før udbruddet af Corona, er det tilsvarende tal nu 60 procent. Og hvor 20 procent af de adspurgte dengang sagde, at de ville gå til flere koncerter, er tallet i dag 30 procent. Færre end hver tiende vil deltage i færre arrangementer.
Tillid til branchens tiltag
Ifølge undersøgelsen føler flest brugere sig trygge, hvis der er personale til at sikre, at retningslinjerne overholdes. Afstand og fraværet af køer er det næstmest tryghedsskabende element, mens brugen af mundbind er den mindst tryghedsskabende foranstaltning.
”I Alsion har vi haft ekstra personale indkaldt til at guide publikum, når de ankommer i det udvidede ankomstareal, seatningen er foregået sikkert, ligesom publikum forlader koncerterne rækkevis”, siger Poul Valdemar Nielsen.
Formand for Danske Koncert- og Kulturhuse, Torben Seldrup, garanterer, at hans medlemmer er klar.
”Undersøgelsen viser os, at kulturgæsterne har tillid til den professionelle måde, arrangørerne har tacklet coronakrisen og de mange restriktioner på. Det er vi ekstremt glade for og stolte over. Vi har gjort os mange vigtige erfaringer undervejs og fra branchens side kan jeg blot sige, at vi er lige så parate, som vores kunder,” siger Torben Seldrup
Undersøgelsen er lavet i januar/februar i år i et samarbejde mellem Billetlugen og CXO/Thulstrup Research blandt 1.774 brugere.