Fredag eftermiddag blev kontrakten på Spejderlejren 2017 underskrevet og det glæder især kulturchef John Frederiksen. Og det er der flere grunde til:
- For det første har det stor reklameværdi, at der via Spejderlejren kommer mediefokus på Sønderborg. I Holstebro har de vurderet værdien af dækningen i landsdækkende medier til 15 millioner kroner, siger John Frederiksen til SønderborgNyt. Det har også værdi, at 40.000 spejdere oplever Sønderborg plus at de jo skal handle i byens butikker.
Sidegevinster
Bygningerne på Kær Vestermark bliver sat i stand og området bliver byggemodnet.
- Spejderne laver sheltere og andre ting, der bliver, når de rejser hjem – og det har værdi, fordi de kan bruges igen og igen, siger John Frederiksen. han forestiller sig, at især børnehaver, skoleklasser og foreninger kan få glæde af spejder-shelterne. Bygningerne, der sættes i stand, kommer til at glæde de foreninger, der vil bruge Kær Vestermark.
-
Vi udvikler området i samarbejde med Danmarks naturfredningsforening og vi gør det på en måde, så området kommer i brug og dermed spreder glæde siger John Frederiksen.
Byrådet har afsat 37 millioner kroner til Spejderlejren alt inklusiv.
- Det er mange penge – og beløbet kan sagtens blive mindre, fordi der kan komme støtte fra virksomheder og fonde, siger Kulturchefen
Han ryster ikke det mindste på hånden over at have trukket millionerne ud af Byrådet.
- Alternativet kunne have været, at Danmarks naturfredningsforening havde rejst en fredningssag – og så kunne vi ikke bruge området til gavn for sønderborgensere og turister, siger John Frederiksen og beder os huske på, at det faktisk er en rigtig god investering.