Når den nye virksomhed skal kendes af flere end ejeren…

12. november 2015 Erhverv

Hvis man som iværksætter er på vej til at åbne sin nye virksomhed og har et helt fantastisk produkt, der skal sælges

” width=”300″ height=”276″ /> Trine Lindén deler ud af sin store vinden indenfor kommunikation.

til Gud og hver mand, så er det en fortræffelig idé, hvis man lige arbejder lidt i, hvordan man sikrer sig, der er flere end en selv og familien, der ved, at man har åbnet en virksomhed og har det der fantastiske produkt.

Onsdag aften lyttede en lille gruppe iværksættere grundigt efter, mens Trine Lindén fra Commocean fortalte, hvordan man markedsfører sin virksomhed. Med blandt lytterne var også en medarbejder fra BC Syd og Vækstrådets erhvervschef.

“Branding er sådan set at brændemærke sit kvæg, så det kan ses af andre. Virksomheders brand er deres identitet, altså det I er, jeres værdier”, siger Trine Lindén. Hun forklarer videre, at en forretnings image er det måde, som omgivelserne opfatter den på, altså andres syn på ens firma.

“Jo bedre brand I har har, jo lettere er det for jer at sælge”, siger kommunikationseksperten. Uanset hvor flotte ord man bruger indenfor kommunikation og salgsstrategi, så handler det om tre ting: Bundlinie, bundlinie og bundlinie.

Få styr på kundekredsen

Når man sidder med et produkt, som man gerne vil have solgt, så kan man sagtens tænke, at det produkt er for alle

Iværksætterne blev klogere på vigtigheden i at kende målgruppen.

Iværksætterne blev klogere på vigtigheden i at kende målgruppen.

mellem 30 og 45 år.

“Og laver man en markedsføring, der sigter på alle mellem 30 og 45, så får man ingenting ud af det. I reklamebranchen skydes der ikke med spredhagl, fordi de ikke rammer”, siger Trine Lindén.

Man deler danskerne ind i fire hovedgrupper og skyder præcist sine budskaber afsted mod den ene af dem.

“Og i Sønderborg er det ret specielt, fordi der er en stor gruppe rimeligt velhavende mennesker, som er individualister og tit går efter at eje det nyeste af nye indenfor blandt andet teknologi, biler og inventar”, siger Commoceans kommunikationskvinde. Det er iøvrigt de mennesker, der nyder en god kop ekspresso med et stykke belgisk chokolade til.

I Sønderborg er der også en stor gruppe, der er mindre velbeslåede og de er bestemt ikke til alt det nye og det downloadfremmede, men holder fast i de ting, som de kender.

“De har det fint med en kop Medova og en skive citronmåne”.

“Så skal I sælge jeres varer i Sønderborg , så er det vigtigt, I når de to grupper eller i alt fald den ene”

Hjemmeside eller Facebook

Der er rigtigt mange virksomheder, der har en hjemmeside og rigtigt mange er også bundet op på verdens mest brugte side blandt sociale medier. Nemlig Facebook.

SønderborgNyt er integreret med facebook.

SønderborgNyt er integreret med Facebook.

“Når I får lavet jeres hjemmeside, så få den for alt i verden lavet ordentligt, så den fra start fortæller jeres kunder, hvad de har brug for at vide”, siger Trine Lindén.

En hjemmeside er et glimrende værktøj for enhver virksomhed.

“Især fordi man selv styrer den kommunikation 100 procent”, siger Trine Lindén.

Hvis man har modet og er klar til at klare en god gang krisekommunikation, så kan man også springe på Facebook.

“Men her er man på ingen måder selv herre over, hvad der sker. Og

Husk altid, at I ikke selv styrer på de socale medier, siger Trine Lindén.

Husk altid, at I ikke selv styrer på de socale medier, siger Trine Lindén.

det er ret utroligt, hvad der kan skrives på Facebook – og der gælder det om at sidde klar til at reagere og lægge eventuelle shitstorme ned i en fart”, siger Trine Lindén.

Efter at have vist en række eksempler på gode hjemmesider og uheldig Facebook-kommunikation, blev der snakket samarbejde med medier og iværksætterne fik gode tip til, hvordan de kan sikre sig spalteplads i de forskellige slags aviser, der er i landet.

“Når man overvejer, hvor man skal annoncere og forsøge at få omtale, så skal man først sætte sig ind i, hvilke aviser ens målgruppe læser. En gårdbutik på Kegnæs skal nok ikke satse på Børsen”, siger Trine Lindén.

Trine Lindén er en af flere frivillige rådgivere, der ganske gratis deler uf af en del af sin ekspertice til  iværksættere gennem Sønderborg Iværksætter Service.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk