Et nyt it-system skal måske fremover hjælpe med at kortlægge, hvordan besøgende bevæger sig rundt i Sønderborg by, og dermed give indsigt i, hvordan besøgende strømmer gennem byens forskellige handelsområder.
Oprindeligt var det den lokale handelsstandsforening, Vores Sønderborg, der havde fået opgaven med at indkøbe og drifte systemet. Men med en pris på 224.000 kroner for at installere systemet i midtbyen, havnen og Center Øst, samt efterfølgende driftsomkostninger på omkring 102.000 kroner om året, har handelsstandsforeningen meddelt, at de desværre ikke har ressourcerne til at drifte systemet.
Derfor foreslås det, at det er forvaltningen, der skal finansiere det nye it-system. På torsdagens møde i Udvalget for Erhverv og Grøn Vækst nikkede udvalgsmedlemmerne ja til at godkende, at systemet finansieres via ’Turismepuljen’, og at de nødvendige personaleressourcer skal findes internt i Erhverv og Turisme.
Forvaltningen ser store muligheder i at overtage ansvaret for systemet, da det passer perfekt med målene i Masterplanen for Turisme og Handel 2024-2027, som fokuserer på at gøre data mere tilgængelige. Forvaltningen mener, at netop forståelsen af trafikstrømme er helt afgørende for at udvikle byens detailhandel og tiltrække nye forretningskoncepter.
Systemet kan således være en vigtig brik i udviklingen af en levende bymidte, og forvaltningen forventer desuden, at den øgede tilgængelighed af data kan bidrage med viden til eksempelvis kulturområdet i forbindelse med afvikling af events samt andre af kommunens forvaltninger, for eksempel teknik- og miljøområdet i forhold til byudvikling.
Det er byrådet, der på et kommende byrådsmøde, skal træffe den endelige afgørelse om, hvorvidt systemet skal indkøbes.