Økonomiudvalget skal drøfte kommunens lokale indkøb

7. februar 2021 Politik Skrevet af: Ole Kæhler

En gennemgang af brugen af lokale leverandører har vist, at Sønderborg Kommune er blandt de kommuner, hvor flest indkøbskroner placeres ved lokale leverandører – og at dette i særlig grad gør sig gældende på anlægsområdet.

Herudover har Sønderborg Kommune også formået at lade andelen af det kommunale indkøb, der placeres ved det lokale erhvervsliv, være svagt stigende, modsat den generelle tendens i såvel Indkøbsfællesskabet som på landsplan.

Overordnet set ligger lidt over 40 procent af kommunes indkøb enten lokalt i kommunen, 31 procent, eller i en af de tre andre sønderjyske kommuner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forvaltningen vurderer i forbindelse med udbud, hvordan de enkelte indkøbskategorier bedst udbydes, så det lokale erhvervsliv kan byde ind på lige vilkår.

Analysen peger på to muligheder, ud over den allerede benyttede model, for at øge samhandlen med det lokale erhvervsliv, såfremt det ønskes.

“Sagt ret firkantet skal Økonomiudvalget blive enige om, om vi skal gå efter at handle mest muligt lokalt eller om vi skal gå efter at handle billigst muligt”, siger borgmester Erik Lauritzen til SønderborgNYT.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Når der har været opgaver i udbud og det så er en virksomhed udenfor kommunen, der vinder det, så får vi kritik for ikke at handle lokalt. Derfor er det nødvendigt, at vi får snakket sammen og bliver enige om, hvad der vægter mest: At handle lokalt eller at handle billigst muligt”.

“Faktisk er indkøbspolitikken sat sammen, så lokale leverandører kan være med og der er også sket en stigning i lokale indkøb”, siger borgmesteren.

At handle lokalt

Når der analyseres på indkøbsdata, så defineres lokale leverandører i analysen på baggrund af, hvilken kommune det juridiske hovedsæde, CVR-nummeret, er placeret i. Med andre ord er virksomhedens hovedsæde/CVR registreret som hjemmehørende i Sønderborg Kommune, så er virksomheden i analysen defineret som en lokal leverandør.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det betyder samtidigt at for flere leverandører – her tænkes især på kæder – gælder, at det konkrete indkøb godt kan være foretaget lokalt, men fordi leverandørens hovedsæde/CVR er registreret som hjemmehørende i en anden kommune, indgår disse indkøb i analysen som ikke lokale indkøb.

Et nærliggende eksempel er her, at et indkøb foretaget i den lokale Netto/Føtex/Bilka, vil blive betragtet som et køb ved en leverandør der er hjemmehørende i Aarhus – eller et indkøb i Bygma vil blive betragtet som et køb ved en leverandør der er hjemmehørende i Søborg.

Artiklen fortsætter under annoncen