SE’s topchef fortalte om det at være leder

25. september 2014 Erhverv

Niels Duedahl synes, det er spændende at være chef i SE, hvor han er med til at sætte kursen ind i fremtiden. Selvfølgelig bliver der lagt planer, som rækker nogle år frem. Men planer holder bare ikke altid.

  • Vi har travlt med tv og internet og pludselig kommer Netflix og løber med kunderne, siger Niels Duedahl til knap fyrre gæster, der deltager i Venstres arrangement i Skansen. Forinden havde var han blvet budt velkommen af byrådsmedlem Claus Klaris.
    Artiklen fortsætter under annoncen

Niels Duedahl bliver budt velkommen af Claus Klaris.

Niels Duedahl bliver budt velkommen af Claus Klaris.

  • På Danfoss havde de nok heller ikke set Google som en konkurrent. Men fakta er, at Google har investeret mange penge i en termostatvirksomhed, siger den administrerende direktør fra SE. Han vil have gæsterne til at forstå, at verdens hjul kører stærkt og ingen aner, hvor konkurrenterne kommer fra, fordi man først ser dem, når de pludselig er der.

Lidt fakta

Se er ejet af 700.000 kunder. SE er er 1400 medarbejdere og virksomheden omsætter for omkring 5 milliarder kroner.

  • Vi har 20.000 kilometer elkabler, 280 vindmøller og 270.000 elkunder, siger Niels Duedahl.

Da han satte sig i direktørstolen var omsætningen på det halve og der var ingen vindmøller.

Det gav lidt at tænke over, da det blevb foreslået at indføre ledelsesformen fra SE til kommunen.

Det gav lidt at tænke over, da det blevb foreslået at indføre ledelsesformen fra SE til kommunen.

  • Jeg sagde ja tak til jobbet, fordi jeg gerne vil være med til at gøre SE endnu bedre og jeg vil gerne gavne samfundet. Det sidste er jeg med til gennem omstilling til grøn energi og det gavner også, vi kommer med det lynhurtige internet, siger han.

  • Indenfor et halvt år lancerer vi Stofa Mobil, så vi kan tilbyde vores kunder mobilabonnement og det bliver på TDCs net, siger direktøren.

Sådan ledes SE

Når man er topleder i SE, så kan mobilen sagtens ringe en lørdag aften, fordi der er en kunde, der vil skælde ud over sit Stofa. Hos SE er det sådan, at det skal være til at komme i kontakt med virksomhedens ansatte.

  • Og når det er sådan, så går topledelsen forrest, siger Niels Duedahl. Hvis man sætter regler på plakater uden selv at efterleve dem, så er det bare plakater.

I SE er det også sådan, at man kan slå sig, hvis ikke man efterlever reglerne, altså kan man få en fyreseddel. Det er til gengæld muligt at blive forfremmet, hvis man er god til at håndtere dem.

  • Der skal være noget på spil – og medarbejderne skal føle en form for ære i at levere varen, siger han.IMG_1944

Når der indføres nye strategier og andet nyt i en virksomhed, så er det en god idé at holde øje med, hvad det er, der hæmmer processen på vandringen til forandring.

  • Det er som regel nogle mennesker, der har det med at gøre tingene komplicerede, fordi hvis man kan få ret i, at det er kompliceret, så får de jo en form form magt. Det er det jeg kalder silokultur, siger direktøren. Hvis enkelte afdelinger i en stor virksomhed sidder og vogter over deres lille del af helheden, så er al forandring svær.

  • Einstein sagde, at hvis ikke du kan forklare komplicerede ting for et barn på seks år, så er årsagen ganske enkelt, at du ikke selv forstår det, siger han. Og dermed tilføjer han, at det handler om at gøre det komplicerede enkelt.

  • Og så skal samtlige ansatte arbejde for helheden SE og ikke bare deres eget lille område, siger Niels Duedahl.

Medarbejderne må gerne klage

Erling Lundgaard og Inger Plauborg lytter og lærer.

Erling Lundgaard og Inger Plauborg.

De ansatte i SE må gerne beklage sig over deres ledere og andet, som de kan være utilfredse med. Er der noget om sagen, bliver der rettet ind eller ud.

  • Og vores ansatte må gerne lave fejl og fortælle om dem. Hvis ikke vi må fejle, så kommer vi ingen steder, siger toplederen. I samme åndedrag fortæller han, at han tidligere på torsdagen holdt et oplæg for lederne i Aabenraa.

  • Ingen af dem kunne fortælle mig, hvornår de havde succes, siger han. Og det er vigtigt for medarbejdere i enhver virksomhed at vide, hvornår de gør tingene godt. Det kan for eksempel være gennem et mål på omsætningen.

Gennem vores interne leveregler, så sikrer vi, at vi altid sætter det stærkeste hold, siger Niels Duedahl.

Gennem vores interne leveregler, så sikrer vi, at vi altid sætter det stærkeste hold, siger Niels Duedahl.

Umiddelbart efter blev der snakket om, at det kunne være spændende, hvis Sønderborg Kommune brugte samme ledelsesform som SE. Nemlig at man belønnede de dygtige medarbejdere og fyrede dem, der ikke lever op til deres ansættelse.

  • Og de menige ansatte skulle have lov til at klage over deres ledere uden at de bliver fyret, siger en af gæsterne. Han mener, at samtlige ansatte i kommunen er der for at servicere borgerne. Det er jo opgaven for de menige i hjemmeplejen, jobcenter, kommunaldirektøren og alle de andre.

  • Hvis ledere ikke lytter til medarbejderne, så undertrykker de viden – og det er ikke godt for virksomheden. Den slags ledere kan ikke være i SE, siger Niels Duedahl. I SE skal alle ansatte følge de interne “leveregler” helt og fuldt – og der er selvfølgelig sagt farvel til både ledere og menige ind imellem.

Selv efter Niels Duedahl takkede af og trille hjem til Vejle, blev der snakket videre om de tanker, han havde sat i gang, så aftenen kan bestemt kaldes lærerig.

billede

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk