På onsdag skal byrådet beslutte, om Sønderborg fortsat skal være en del af det sønderjyske samarbejde om turismen.
I 2013 indgik de fire sønderjyske kommuner i et to-årigt projekt Destinationsudvikling Sønderjylland med støtte fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.
Baggrunden var at Visit Syddanmark havde udarbejdet analyser, der viste gode perspektiver og udviklingsmuligheder for en stærk sønderjysk turistdestination. En forudsætning for at indfri dette potentiale var dannelse af en Destination Management Organisation (DMO), der kan udvikle og markedsføre turismeproduktet i Sønderjylland, da turisterhvervet i overvejende grad består af små virksomheder, der ikke har resurserne til selv at varetage opgaven.
Projektet kørte i to sideløbende forløb. Et DMO dannende forløb, der beskæftigede sig med det organisatoriske arbejde i forhold til dannelse af en DMO samt et aktivitetsforløb, der arbejdede med at udpege og udvikle de fælles styrkepositioner, der ligger i det sønderjyske område.
Endvidere var der fokus på, at en stærk sønderjysk organisation på den danske side af grænsen ville blive en væsentlig spiller i forhold til det fremtidige turismeudviklingssamarbejde hen over grænsen.
Projektet har på aktivitetssiden, sammen med turisterhvervet, identificeret de fælles styrkepositioner og udarbejdet en strategi for det fælles fremtidige arbejde. Strategien udpeger styrkepositionerne naturen, historien og fødevarerne som de stærkeste fælles temaer for turismen på tværs af Sønderjylland. Endvidere er der udviklet en bookingportal, hvor turisterhvervet kan markedsføre overnatning, aktiviteter og sommerhuse mv., så turisten kan finde alle tilbud ét sted. For turisterhvervet har der været gennemført kompetence udviklingsforløb bl.a. med en værtskabsportal, hvor personalet i turisterhvervet kan efteruddanne sig i det gode værtskab.
Herudover er der bl.a. gennemført en lang række aktiviteter som:
- Det rullende Sønderjyske kaffebord, 17 arrangementer
- Sønderjysk tapas
- Tiltrukket fire TV-shows
- Deltaget i messer
- Koordineret markedsføring