SønderborgNyt har fundet fodfæste i Sønderborg

18. november 2014 Erhverv

SønderborgNyt læses af flere og flere sønderborgensere – og følges desuden af en række fraflyttede, der godt lige vil vide, hvad der sker i barndommens gader. Godt 26.000 følger SønderborgNyt direkte på SønderborgNyt.dk. Hertil kommer en stor del læsere, der er ”on and off”. Artiklen fortsætter under annoncen

dk/wp-content/uploads/2013/07/logo-sønderborgnyt-262×300.png” alt=”sønderborg nyt” width=”262″ height=”300″ />

Tallene for oktober måned viser, at der stadig er flere end en million sidevisninger, og det tal kan sammenlignes med tallet fra november sidste år, hvor vi havde den kommunale valgkamp. Der havde SønderborgNyt ”blot” det halve. Alligevel var det netop i valgkampen, at SønderborgNyt for alvor fik fodfæste.

Politikere og meningsdannere følger siden daglig og sætter blandt meget andet pris på, at SønderborgNyt kommer med historierne fra byrådsmøderne samme aften, som møderne finder sted. Internettet er det hurtigste medie, og det ses på SønderborgNyt.

Politikere siger:

”Jeg læser SønderborgNyt, fordi den løbende opdaterer mig på, hvad der rører sig i kommunen”, siger byrådsmedlem Peter Hansen fra Venstre.

”Det er på SønderborgNyt, vi finder de mest aktuelle nyheder”, siger viceborgmester Aase Nyegaard fra Fælleslisten.

Bogcafeens bagmand siger:sønderborgnyt

”Jeg læser SønderborgNyt, fordi det er sober journalistik. Ofte opsøgende og altid professionelt arbejde – og så kan jeg se og høre på mine Bogcafé-arrangementer, at SønderborgNyt bliver læst af rigtigt mange”, siger Allan Breckling, der bruger SønderborgNyt i forbindelse med sine Bogcafeer på Café Figo.

SønderborgNyt har fra dag ét været koblet sammen med Facebook, hvor tæt på 5.000 læsere løbende holdes opdateret om stort og småt. De nyheder bredes lynhurtigt ud til langt over 50.000 andre, når der likes og kommenteres.

Når der klikkes på en af de daglige historier på SønderborgNyts Facebook, så kommer læseren ind på hjemmesiden.

Adskillige artikler gør, at virkeligt mange kommenterer. Så mange, at mængden af læser-reaktioner på en artikelserie på SønderborgNyt blev omtalt i flere regional nyhedsudsendelser i andre medier.

Sociale foreningersønderborgnyt

På SønderborgNyt gør vi, hvad vi kan for at bakke op om frivillige sociale foreninger. Nogle har haft gratis bannere på netavisen, og rigtigt mange har fået omtaler.

For et år siden fik SønderborgNyt æren af at modtage Årets Roser fra Kvinde- og Krisecenter i Sønderborg.

”At det lige bliver dig i år er, at du altid er medlevende og fantastisk formidler af voldsramte kvinder og deres børns vanskelige livssituation i din netavis. Centeret følger op på den fine pris, du fik overrakt, fra Ligeværd – Vi kan kun tilslutte os”.

Sådan lød ordene fra lederen af centeret Ruth Malle til SønderborgNyts stifter Ole Kæhler.

Landsforeningen Ligeværd i Sønderborg sagde i forbindelse med overrækkelsen af deres pris til SønderborgNyts Ole Kæhler:

”Du får prisen for din store hjælp med synliggøresen af vores forening – og ikke mindst vores målgruppe”.

Iværksætteri

Trine Lindén står fast på, at SønderborgNyt er et aktiv for iværksættere og borgerne i Sønderborg.

Trine Lindén står fast på, at SønderborgNyt er et aktiv for iværksættere og borgerne i Sønderborg.

SønderborgNyt er et iværksætter-projekt, der nu har været i æteren omkring to år. Og fordi vi kender til de mange udfordringer, der er med at løbe en virksomhed i gang, så hjælper vi andre iværksættere med omtaler, så deres iværksættervirksomheder bliver kendt af mange flere end dem, der er i ejerens omgangskreds.

Det gør SønderborgNyt selvfølgelig uden at tage betaling fra ildsjælene. Samme service får en række idræts- og kulturforeninger.

Værdien af den goodwill beskriver kommunikationsrådgiver Trine Lindén fra Commocean sådan her:

”Det må være det, man kan betegne som en win-win situation. Vores mange dygtige iværksættere får mulighed for at fortælle om deres virksomheder, og samtidig får SønderborgNyts læsere konkret viden om nye muligheder og tilbud i lokalområdet.  Derfor har omtalen ikke kun stor værdi for iværksætteren men også for læseren. Ydermere er der næsten altid en rigtig spændende historien bag enhver iværksætter, og jeg er i hvert fald én af dem, der nyder at læse de gode iværksætterhistorier på SønderborgNyt”, siger Trine Lindén.

Fremtidensønderborgnyt

SønderborgNyt har ambitioner om fortsat at vokse og satser også på at få siden gjort til en god forretning. Sammenlignet med andre lokale medier er priserne for annoncering meget lave og serviceniveauet højt. Når der ligeledes sammenlignes på læsertal, tyder alt på, at SønderborgNyt er kommet for at blive og har fået i solid placering i sønderborggensernes bevidsthed og medievalg.

I årets første halvår bladrede sønderborgenserne således igennem 6.733 daglige aviser fra JydskeVestkysten, imens de to ugeaviser hver uge trykker mellem 35 og 36.000 eksemplarer af deres aviser.Til sammenligning har SønderborgNyt ca. 26.000 daglige læsere og altså vokset til over en million månedlige sidevisninger i løbet af de seneste 12 måneder.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk