Studerende markedsfører Slaget ved Dybbøl

3. oktober 2014 Kultur

Pressemeddelelse:

Segway-ture på skanserne og livagtige oplevelser af slaget fra søsiden var nogle af de forslag, som 78 studerende fra Erhvervsakademi SydVest udtænkte på to dages innovationscamp på Als i denne uge. Ideerne skal være med til at skabe øget opmærksomhed på Sønderborg og tiltrække flere turister i forbindelse med den fortsatte markering af 150 års jubilæet af slaget ved Dybbøl Mølle.

I 28 timer har studerende fra forskellige studieretninger på Erhvervsakademi SydVest været samlet på Mommark i Sønderjylland for at udtænke innovative forslag, der skal trække flere turister til egnen. Afsættet for innovationscampen var DRs hidtil største tv-produktion, 1864, der snart vises på tv. Som en afslutning på de to dage præsenterede de studerende deres løsningsforslag for et begejstret dommerpanel bestående af blandt andet repræsentanter fra Destinationsudvikling Sønderjylland og Sønderborg Turistbureau.

unnamed (3)

“Vi har fået ideer, som i princippet kan udføres i morgen – eksempelvis brugen af Segways. De studerende præsenterede håndgribelige idéer med gode analyser og realistiske budgetter tilpasset vores udfordringer”, siger Tanja Have, projektleder for Destinationsudvikling Sønderjylland, som har været med til at bedømme de studerendes løsningsforslag.

Vinderforslaget havde hentet inspiration fra England, og idéen gik ud på, at man med ny teknologi skal give turisterne en virkelighedstro indsigt i slaget ved Dybbøl Mølle. Eksempelvis ved at kombinere en sejltur rundt om skanserne med både 3D-film og fysiske oplevelser som krudtrøg, vandsprøjt og lufttrykket fra susende kugler.

Forventer stor tilstrømning af turister

Flere turistbureauer i Sønderjylland er i fuld gang med at fejre jubilæumsåret for 1864 med blandt andet udklædning og markedsdage. Ifølge Tanja Have kan de studerendes kreative idéer bruges som inspiration til kommende events.

“Vi har fokus på jubilæumsåret og kan allerede se, at området har fået flere turister end tidligere. Det kan de studerende være med til at understøtte. De har blik for at inddrage nye medier og skabe oplevelser for yngre mennesker, som vi ikke har kigget på før. Det kan gøre oplevelserne omkring 1864 endnu bedre – også til næste år”, siger Tanja Have.

Tværfagligt samarbejde skaber stærke idéer

På Erhvervsakademi SydVest er underviserne optaget af, at de studerendes løsningsforslag ikke kun er kreative men også realistiske. Derfor har de studerende også lavet budgetter og investeringsplaner over deres ideer og har desuden været sammensat på tværs af studieretninger.

“Vi har sammensat de studerende, så de får mest muligt ud af hinanden. På den måde kan de sparre med hinanden om både den kreative og økonomiske side af projekterne, og det har helt sikkert kunne mærkes på idéerne”.

Det siger Ulrik Blom, innovationskonsulent på Erhvervsakademi SydVest.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk