Sønderborg Iværksætter Service bliver portalen for alle iværksættere. Her tages første samtale, og der træffes aftale om besøg i det kommende iværksættercenter, hvor der foretages en nærmere screening med henblik på videre forløb – alt efter iværksættertype. Iværksættercentret vil også selv tage kontakt til potentielle iværksættere og nystartede virksomheder for at få afklaret, om centret kan bidrage til yderligere vækst.
Det skriver Sønderborg Vækstråd i en pressemeddelelse.
Kvalitet fra start
”Vi ønsker at professionalisere de første samtaler og afklaringsforløbet for nye iværksættere, og så vil vi gerne gøre mest muligt for, at det store og frivillige korps af rådgivere og mentorer, der er tilknyttet iværksætterindsatsen i Sønderborg-området, kan bruge deres tid bedst muligt i forhold til at medvirke til ny vækst og nye arbejdspladser”, påpeger Ole Daugbjerg, direktør i Sønderborg Vækstråd.
Frivillige skal spille vigtig rolle
De frivillige netværk spiller ikke mindst en vigtig rolle, når iværksætterne skal kategoriseres, således at det videre forløb kan planlægges og tilrettelægges mest individuelt og hensigtsmæssigt.
”Det er vores ambition, at Sønderborg Iværksætter Service på sigt kan tilbyde særlige programmer, der er tilpasset den enkelte iværksætters behov og situation. Der er jo mildest talt forskel på de rammebetingelser, praktiske detaljer og forretningsmodeller, der er for en iværksætter i henholdsvis detailhandel, industriproduktion, fødevareforædling og servicevirksomhed for nu at nævne nogle få brancher. Vi skal kunne håndtere det hele”, siger Ole Daugbjerg i en pressemeddelelse.
Iværksætterchef ansat
Sønderborg Vækstråd har ansat Michael Hamann som iværksætterchef, og han er allerede så småt gået i gang med at udmønte den vedtagne model.
”Det siger sig selv, at vi vil bygge videre på de iværksættercaféer og den rådgivning, der har fundet sted i det tidligere SET, men det er min absolutte overbevisning, at vi kan gøre det endnu bedre”, siger Michael Hamann, der kommer fra en stilling som adm. direktør i virksomheden PolyPower. Han har en lang baggrund fra forskellige lederjobs, ligesom han har gennemført en uddannelse i innovation og iværksætteri på MIT i USA.
Det er forventningen, at Sønderborg Iværksætter Service kan gå i gang med det samme, men Ole Daugbjerg fastslår, at den besluttede model skal udmøntes i mere detaljerede beskrivelser af de enkelte kategorier og ydelser.
”Det er afgørende, at vi tager de næste skridt i nært samarbejde med rådgivergrupper og øvrige frivillige, ligesom det virker oplagt at inddrage interesseorganisationerne for de enkelte kategorier samt tidligere iværksættere i den proces”, siger Ole Daugbjerg.