Coronasituationen, øget telefonservice og digital selvbetjening gør, at det personlige fremmøde i Borgerservice er faldet med 30 procent. Det viser forvaltningens opgørelse over fremmødet fra uge 27 til 33 i år sammenlignet med samme periode sidste år.
De erfaringer, erfaringerne generelt fra det første halve år med Corona, den fortsatte fare for smitte med virus samt et ønske om en mere fleksibel og mere præcis service gør, at forvaltningen foreslår at ændre tilbuddene i kommunens Borgerservice.
Det skal politikerne i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget tage stilling til på onsdag.
I forslaget er der lagt op til, at Borgerservice holder åbent til kl. 18 for personligt fremmøde, så det i højere grad kan passes ind med arbejde og uddannelse. Der skal omvendt dog være færre åbningsdage, og i forslaget hedder det, at Borgerservice i Sønderborg er åben tirsdag og torsdag fra kl. 9-18, mens Borgerservice i Gråsten og Nordborg har åbent torsdag fra kl. 9-18.
”Coronakrisen har gjort, at danskere i al almindelighed er blevet meget bedre til at benytte sig af digitale løsninger, og det gælder også borgerne her i kommunen, så mange slipper for et besøg i Borgerservice. Og for dem, der ikke kan guides via digitale selvbetjeningsløsninger, er der stadig mulighed for at få en tid til personlig fremmøde, og hvor vi sikrer en hurtigere og mere faglig ekspedition, fordi Borgerservice taler eller skriver med borgerne, så de er grundigt forberedt omkring dokumenter og lignende, inden de kommer til mødet”, siger udvalgsformand Jan Prokopek Jensen.