Borgmester Erik Lauritzen: Kommuner skal med i klimalov

15. juni 2019 Samfund Skrevet af: Ole Kæhler

Lokalt og tværgående samarbejde er nøglen til at udlede mindre CO2 og derfor skal kommunerne spille en fremtrædende rolle i den kommende klimalov. Nogle af de største klimaproblemer findes i byerne, de skal løses i byerne i samarbejde med borgere, virksomheder og organisationer, som kommunerne er tæt på.

Sådan lyder opfordringen fra blandt andre Sønderborgs ProjectZero, som er en af landets syv førende energibyer, der selv arbejder målrettet på at nedbringe CO2 udledningen. De er samlet i netværket Energibyerne.dk, som har stået for debatter og klimasamtaler på Folkemødet.

Artiklen fortsætter under annoncen

De syv energibyer er på hver sin måde langt fremme med at reducere CO2 udledningen. Opskriften er samarbejde med alle gode kræfter i kommunen, med andre kommuner og med øvrige aktører på klimaområdet.

”I Sønderborg Kommune er vi nået halvvejs på 10 år, og vi når nul udledning i 2029. Det kan lade sig gøre, fordi der er politisk vilje, og fordi vi har meget bred opbakning fra borgere og virksomheder. Det er også muligt i resten af landet, hvis kommunerne får opgaven og penge til den”, siger borgmester Erik Lauritzen i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når Folketinget laver energiaftaler og transportaftaler står der intet om kommunerne:

”Den indsats, vi driver på klimaområdet, er helt frivillig, og den skal konkurrere med velfærden. Kommunerne skal skrives ind i loven”, siger Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd Jensen.

Et konkret forslag kunne være, at staten forhandler en ramme med kommunerne og aftaler bindende mål for den samlede indsats. Den kan udfyldes med forpligtende mål for hver enkelt kommune, afhængig af lokale forhold.

Artiklen fortsætter under annoncen

Connie Hedegaard var blandt talerne på Folkemødet hos Energibyerne og hun nævnte transportaftalen til 112 milliarder kroner:

”Vi spurgte ind til klimaberegningerne bag den plan og svaret var: Det har vi ikke haft tid til. Helt ærligt – sådan bruger man ikke 112 miliarder kroner af skatteydernes penge”, lød det fra Connie Hedegaard.

Energibyerne opfordrer Folketinget til at erstatte trafikplanen med en mobilitetsplan, som tænker alle transportformer sammen. Inspirationen kom på Folkemødet fra direktør Michael Svane fra DI Transport og direktør Klaus Bondam fra Cyklistforbundet. Begge anbefaler regeringen at se på transport som et behov for at komme fra A til B. Her skal tog og cykler spille en større rolle, og roadpricing bliver nødvendig for at ændre vanerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Energibyerne.dk er et kommunenetværk som består af Frederikshavn, Skive, Ringkøbing-Skjern, Horsens, Middelfart, Sønderborg og Høje-Taastrup.