Broager Sparekasse holder hånden under nye voksne

1. august 2014 Erhverv

Når unge mennesker skal i gang med en uddannelse, så er der en stor del af dem, der flytter hjemmefra. Og det er unægtelig noget af en forandring pludselig at skulle klare

jpg” alt=”Underdirektør Morten Vestergaard fra Broager Sparekasse klæder unge på til skridtet ind i voksen-rækkerne.” width=”190″ height=”150″ /> Underdirektør Morten Vestergaard fra Broager Sparekasse klæder unge på til skridtet ind i voksen-rækkerne.

alting selv. For nogle unge mennesker er det også første gang i livet, de skal holde styr på deres penge, så der er til mad, husleje og alt det andet, der hidtil er faldet ind i deres tilværelse som gratis glæder. Pludselig skal de være voksne med alt, hvad der hører til. Broager Sparekasse har mange unge kunder og for at hjælpe dem godt hen til det at være voksen og ansvarlig, så bliver de alle inviteret ind i sparekassen til det, som underdirektør Morten Vestergaard kalder en 18-års-samtale.

Morten Vestergaard er glad for, at man i Broager Sparekasse kender sine kunder og at kunderne kender personalet.

Morten Vestergaard er glad for, at man i Broager Sparekasse kender sine kunder og at kunderne kender personalet.

– Vi fortæller de unge om billige studielån, så de for eksempel kan etablere sig, siger Morten Vestergaard til Sønderborg Nyt. Og det er sådan, at når de har et lån kørende, så er det vigtigt, de ikke stifter yderligere gæld.

– Vi gør især meget ud af, at de skal holde sig langt fra såkaldte kviklån og fra afbetalingskøb. Ordningerne kendes på en ret lav rente og nogle store gebyrer, siger underdirektøren. Han opfordrer alle forbrugere til lige at se på de årlige omkostninger ved aftalen, inden de lader sig friste.

– Broager Sparekasse har en lidt højere rente i stedet for høje gebyrer, siger han. Det betyder, at en stor del af omkostningerne ved lånet kan trækkes fra i skat. Det kan gebyrer ikke. Naturligvis hjælper Broager Sparekasse også de unge med et budget, så de let kan overskue, hvad det vil sige at have en økonomi.

Vi kender vores kunder

Personalet i Broager Sparekasse bor i området og det gør, at de ansatte kender langt de fleste kunder.

– Der er ikke mange kunder, der træder ind af døren her i Sønderborg, som ikke mindst en af vores ansatte kender, siger Morten Vestergaard. Og det er præcis dét, der gør, at sparekassen kan rådgive på den allerbedste måde. Der rådgives ikke generelt, men personligt – og med afsæt i, at de to, der sidder ved bordet, kender hinanden.

– Navnlig de “nye voksne” fortæller vi, at de ikke skal begynde at overtrække dankortet, siger Morten Vestergaard. Godt nok tikker taxameteret med renter straks efter overtrækket. Men Broager Sparekasse vægter god, personlig service.

– Derfor ringer vi straks til den unge, når der er trukket over, så vi kan forklare, at det hurtigt kan ende galt, siger Morten Vestergaard. Det får som regel den unge til lige at tænke sig om en ekstra gang. Broager Sparekasse er ikke et kæmpe pengeinstitut, men det betyder bestemt ikke, at de er dårligere end de store.

– Vores personale har den samme uddannelse som ansatte i for eksempel Danske Bank og hos os har vi et personligt forhold til langt de fleste kunder, siger Morten Vestergaard.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk