Danske butikker skal udfordre de udenlandske webshops

14. november 2018 Erhverv

 Danskerne vil handle dansk, når de går online, så danske butikker skal lære, at nettet skal bruges til at fange kunder.

Det viser en ny undersøgelse fra fagforeningen Business Danmark.

Det er en god nyhed i en tid, hvor udenlandske webshops og specielt Amazon udgør en stigende trussel mod danske butikker. Men skal vi sikre vores hjemmemarked og muligvis også erobre kunder uden for landet skal kundeservicen forbedres markant lyder det fra Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ifølge Business Danmarks undersøgelse køber mere end hver anden dansker flere ting online end for blot to år siden.

Og 40 procent af danskerne svarer, at de forventer at handle endnu mere online i fremtiden, end de gør nu. Men selvom flere og flere danskere køber varer online, så viser en opgørelse fra Dansk Erhverv, at godt en tredjedel – for cirka 14 milliarder kroner – af de varer, som røg ned i den digitale indkøbskurv i 2017, var fra udenlandske netbutikker – en tendens, der ser ud til at stige.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dertil kommer, at en betydelig del af de danske virksomheder er kommet langsomt ud af starthullerne i forhold til den digitale forretningsudvikling.

Kun 27 procent af danske virksomheder bruger i dag digitale salgskanaler. Kigger man på eksporten udgør e-handlen til udlandet kun to procent af Danmarks samlede eksport på 1.100 milliarder kroner, ifølge tal fra Danmarks Statistik fra 2017.

“Der er positive takter dansk detail. I den digitale tidsalder, som vi lever i nu, er det vigtigt, at vores virksomheder følger med i udviklingen og er tilstede på de digitale salgsplatforme. Men selvom danske webshops er danskernes foretrukne sted at handle online, så er der stadig masser af grunde til at satse yderligere på e-handlen i de kommende år”, siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk