EASV-elever: Rekruttering af unge – så er YouTube vejen

06. december Erhverv

Hvordan får vi de unge i tale – så vi kan fortælle dem, at en SOSU-uddannelse måske er det helt rigtige for nogle af dem. Det spørgsmål har Sønderborg Kommune fået studerende på tredje semester af multimediedesign-uddannelsen på Erhvervsakademi SydVest til at søge svaret på.

Efter at målsætningen for børn og unge igennem en årrække har været gymnasiet, er billedet nu mere nuanceret: For nogle er lykken snarere en erhvervsuddannelse – og arbejdsmarkedet råber på unge med erhvervsuddannelser.

Det gælder også på plejeområdet.

”Vi har brug for unge, der virkelig vil plejefaget. I den forbindelse skal vi møde de unge dér, hvor de er, og fortælle dem om SOSU-uddannelserne, udviklingsmulighederne og indholdet i faget. Det er i sig selv en vanskelig øvelse, for der er mange fordomme, der fylder, men vi er nødt til at knække koden for at rekruttere unge til faget. Og så synes jeg, at det er oplagt at spørge de unge selv om, hvordan vi gør det. Jeg er spændt på at se de multimediedesign-studerendes vinderforslag i praksis”, siger formand for seniorudvalget Preben Storm i en pressemeddelelse.

Ud over multimediedesign-uddannelsen på Erhvervsakademi SydVest deltog også SOSU-Skolen i Aabenraa i samarbejdet med Sønderborg Kommune om projektet, hvor fem grupper af studerende i valgfaget Design-thinking fik opgaven:

“Hvordan får man flere elever fra folkeskolens afgangsklasser til at søge direkte ind på social- og sundhedshjælperuddannelsen?”.

 YouTube er vejen

Løsningen fra vindergruppen er enkel: YouTube – med 19-årige Rasmus Brohave som den, der skal “fange” de unge. Han har omkring en kvart mio. følgere på både YouTube og Instagram, og de har lige alderen fra 13 til 19 år, hvor studievalg er et af de vigtige emner. Rasmus Brohave har i forvejen indspillet en række videoer om studievalg.

”Brohaves følgere er vilde med hans “Hvad kan jeg blive”-videoer. De bruger ham nærmest som vejleder – det er ret fascinerende”, hedder det bl.a. i vinderholdets besvarelse og argumentation.

Her erkender de også, at Brohave ikke er gratis, men omvendt er der garanti for, at mange ser det.

”Brohave = mange følgere. Ingen udgifter = ingen følgere”.

Vinderholdet består af de tre multimediedesign-studerende Sebastian Gonnsen, Rasmus Toft Duus og Joshua Grigoleit.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk

Læs også...