Mange webbutiksejere fik i fredags en kedelig nyhed. Betalingsformidleren Ewire, som står for betalinger på mange danske webbutikker, var uden varsel lukket ned.
Det betød samtidig at virksomheder med indstående penge, kunne betragte disse som værende tabt.
En af disse webbutikejere er Mia Oxholm Langholz, en 21-årig pige fra Sønderborg, der har satset alt på at starte hendes drømmeforretning.
Hun driver til dagligt webbutikken Billigepuslespil.dk, og hun fik mildest talt en stresset weekend.
Se den her: http://billigepuslespil.dk
– Jeg havde en rigtig god uge op til denne fredag, og fredag middag var jeg inde og godkende de sidste betalinger for ugen, samtidig med at jeg fik sendt de sidste ordre afsted. Senere på aftenen ser jeg, at Ewire har lukket deres system og adgangen til min omsætning.
Ewire var billigere
Mia er ikke den eneste webbutiksejer der fik en urolig weekend. Ewire var en meget brugt betalingsformidler, især af unge iværksættere, da omkostningerne er noget lavere end hos konkurrenterne, NETS og Teller.
En betalingsformidler er nødvendig for, at en webbutik kan modtage penge fra kunder. Det er dem der står for den sikre overførsel. Når en kunde køber en varer ved en webbutik, bliver pengene i første omgang overført til betalingsformidleren og herefter kan beløbbet overføres til webbutikkens konto.
– Jeg havde lavet en aftale med Ewire om, at de ville overføre min indestående saldo hver 14 dag. Det koster et lille gebyr hver gang, så det skulle ikke ske for ofte. Det betød også at jeg havde ca. 11 dages omsætning stående på min Ewire konto, da Ewire lukkede ned.
– Jeg har mistet et par tusinde kroner på denne konkurs. Pengene skulle jeg have brugt til at fylde lageret op og udvide forretningen med. Alle de ordrer jeg havde har jeg i teorien sendt gratis afsted. Nu må jeg se om jeg kan finde pengene andre steder.