Der er godt 500 mennesker, der har meldt sig ind i foreningen Als-Fynbroen og det tal skal fordobles i løbet af 2015, mener Mogens K. Nielsen, der sidder på formandsposten i foreningen, som arbejder for, at der kommer en bro mellem Bøjden og Fynshav.
“Det handler ikke så meget om at kunne komme fra Fyn til Als i en fart. Det handler om vækst og arbejdspladser. For eksempel kan Danfoss og Linak få højtuddannde til at pendle på arbejde fra Odense, hvis der kommer en bro. Vi får dem ikke til at køre udenom og de fleste vil ikke flytte”, siger Mogens K. Nielsen.
I slutningen af februar er der generalforsamling i foreningen bag om broforbindelsen. Det er på Hotel Comwell, hvor medlemmerne kan få en masse at vide om alt det, som en bro fører med sig. Den gør blandt andet Als til en del af et nyt trekantsområde, hvor det bliver attraktivt at have sin virksomhed.
Virksomheder er lig med arbejdspladser.
“Vi har inviteret en fremtidsforsker, der kan fortælle, hvad infrastuktur betyder for udviklingen”, siger Mogens K. Nielsen.
Undersøgelser styrker optimisme
Foreningen har været i gang med undersøgelser af havbunden og det positive er, at der er grobund for at fortsætte med flere undersøgelser – og når alt er tjekket, så skal der for alvor gang i lobbyarbejdet, så Folketinget stiller en garanti for de mange penge, der investeres i brobyggeriet.
“Og det er vigtigt, at foreningen kan udtale sig på vegne af rigtigt mange medlemmer”, siger Mogens K. Nielsen. Antallet af medlemmer er jo den vægt, der kan lægges bag ordene.
“Så nu vil vi have snakket samarbejde med partiernes ungdomsforeninger”, siger broformanden.
Vi skal selv skabe udvikling
Erling Lundsgaard forklarer, at det derfor stadig handler rigtigt meget om at få udbredt kendskabet til alle de goder, der følger med en broforbindelse.
“Det er vigtigt at flere ser, at det handler om egnsudvikling”, siger han.
Det koster kun 100 kroner om året at bakke om ideen, der kan vise sig at få afgørende betydning for fremtiden på Als og Sydvestfyn.
Peter Hansen fra Venstre har tit og ofte sagt, at skal der ske noget på Als, så skal vi selv sætte det i gang.
“Vi skal ikke regne med at andre kommer og gør tingene for os”, siger Peter Hansen, når der snakkes udvikling, vækst og arbejdspladser.
Trafiktal
Cowi har beregnet, at der hver dag vil køre 9000 personer over den kommende bro.
Færgeforbindelsen sejler i snit 350 passagerer over om dagen.