Forvaltningen orienterer onsdag Økonomiudvalget om, at Whistleblowerordningen bør afskaffes som led i afbureaukratiseringen, fordi der er tale om en ikke-lovpligtig ordning, der ikke vurderes at tilføre værdi hverken for borgerne eller for organisationen
I december 2021 åbnede Sønderborg Kommune en Whistleblowerordning og der har siden været 22 henvendelser, hvoraf ingen af henvendelserne har givet grundlag for at foretage sig yderligere i forhold til medarbejdere eller afdelinger. Seks henvendelser kunne afvises allerede ved screeningen, mens der skulle foretages en nærmere undersøgelse ved de relevante afdelinger ved de resterende sager. Der var dog ikke grundlag for at foretage sig yderligere i nogle af sagerne.
Formålet med ordningen er at afdække blandt andet grove eller gentagne overtrædelser af for eksempel tavshedspligten og magtfordrejning begået af ansatte, strafbare forhold, seksuel chikane mv.
Forvaltningen har brugt ca. 200 timer på at håndtere henvendelserne i ordningen.
Forvaltningen vurderer ikke, at en nedlæggelse af ordningen vil forringe borgernes mulighed for at rette henvendelse med de forhold, der har været rettet henvendelse omkring. I afgørelser, hvor der er klagemulighed oplyses borgerne omkring klagemuligheden.
Det vil fortsat være muligt at kontakte Sønderborg Kommune enten telefonisk eller skriftligt.