Helmich & Søn kvalitetssikrer det sidste farvel

25. april 2014 Erhverv

Artiklen fortsætter under annoncen

dk/wp-content/uploads/2014/04/download-300×224.png” alt=”download” width=”300″ height=”224″ />Bedemandsforretningen Helmich & Søn er netop blevet ISO9001-kvalitetscertificeret. Efter en proces på mere end et halvt år og vurderinger fra over 100 pårørende, har Helmich & Søn fået det eftertragtede kvalitetsstempel.

Når man mister en kær, er det sidste farvel en vigtig del af sorgbearbejdelsen. Det ved Thomas Helmich, der som tredje generation af familien Helmich i dag driver bedemandsforretningen Helmich & Søn.

– En begravelse er jo ikke noget, man kan gøre om. Derfor er der ikke plads til fejl, heller ikke selvom de i andre sammenhænge kan virke banale. For når man har mistet, er man sårbar, og det er vigtigt at få sagt ordentligt farvel på den måde, der er rigtig for en selv. Derfor er det fuldstændig afgørende, at vi som bedemænd lever op til de pårørendes forventninger igennem hele processen, siger Thomas Helmich.

Derfor har Helmich & Søn valgt at blive ISO9001-kvalitetscertificeret. Certificeringen er både en kvalitetssikring og en løbende kvalitetskontrol af alle arbejdsgange og procedurer i bedemandsforretningen. Den betyder, at Helmich & Søn lever op til høje kvalitetskrav, internationale standarder og Danske Bedemænds etiske retningslinjer.

 – ISO certificeringen er et kvalitetsstempel. Vi har fået sat ord på alle vores arbejdsgange og en uvildig specialistvurdering af, at vi hos Helmich & Søn arbejder professionelt med kvalitet i alle led. Certificeringen er derfor vores kunders garanti for, at de hos os altid møder høj kvalitet og service i en meget svær stund, både i rådgivningen af familien, omkring håndtering af afdøde og i forbindelse med alle aspekter af begravelsen, forklarer Thomas Helmich.

 Spørger pårørende om svært emne

Certificeringsprocessen er forløbet over seks måneder og har involveret en nøje og detaljeret gennemgang af Helmich & Søn. Som et afgørende element i kvalitetssikringen er over 100 pårørende bl.a. blevet spurgt, om de har været tilfredse med den service, de har oplevet hos Helmich & Søn.

 – At tale om døden er stadig et tabubelagt emne, og derfor kan det umiddelbart virke grænseoverskridende, at vi har valgt at spørge vores kunder om en både svær og meget personlig oplevelse. Men vi har udelukkende oplevet positivt respons og er meget taknemlige over de mange tilkendegivelser, vi har fået. For vores fornemste opgave er at leve op til de pårørendes forventninger, og derfor er deres svar helt afgørende for os, siger Thomas Helmich.

De mange pårørende har besvaret en række spørgsmål om deres oplevelse og har skullet bedømme de forskellige aspekter på en skala, hvor 1 var meget utilfreds og 5 meget tilfreds.download

 – Vores gennemsnit ligger på 4,95, og samtidig vil 100 % af de adspurgte anbefale os til andre eller søge hjælp hos os igen. Det er vi stolte af, for det betyder, at vi lever op til forventningerne og yder de pårørende den kvalitet og service, der er så vigtig i en svær stund, siger Thomas Helmich.

 Helmich & Søn vil blive ved med at spørge de pårørende om deres oplevelse i den fortsatte kvalitetssikring. Det er nemlig en forudsætning for, at virksomheden kan forblive ISO9001-kvalitetscertificeret, for certificeringen er ikke bare et øjebliksbillede, men en løbende kvalitetskontrol.

 – En gang årligt vil alle vores forretningsgange og procedurer blive gennemgået af ISO-auditører, så vi hele tiden har fokus på, om der er områder, hvor vi kan gøre det endnu bedre. For selvom vi har fået en meget flot vurdering, vil vi gerne blive dygtigere, siger Thomas Helmich.

 Certificering er sund fornuft

Helmich & Søn er medlem af brancheforeningen Danske Bedemænd, hvor flere og flere af medlemmerne i dag vælger at lade sig ISO9001-kvalitetscertificere.

 – Som enkeltstående bedemandsforretninger lader vi os certificere for at sikre vores kunder den høje kvalitet og service, som de har krav på. Som branche er certificeringen også sund fornuft, fordi vi sammen kan imødegå de fordomme, der f.eks. er omkring vores priser. Her taler en uvildig og professionel certificering sit eget tydelige sprog ved at sikre, at vores priser både er gennemsigtige og overholdes. Ellers kan vi slet ikke certificeres, siger Thomas Helmich.

 Samtidig understreger Thomas Helmich, at certificeringerne ikke resulterer i højere priser.

 – ISO9001-certificeringen er et kvalitetsstempel, som vi selvfølgelig selv financierer. Foruden at garantere vores kunder den velkendte kvalitet og service, er certificeringen jo også et vigtigt arbejdsredskab for os, som vi kan bruge til at blive dygtigere. Så det eneste, man som kunde kommer til at opleve til certificeringen, er vores fortsat øgede fokus på kvalitet og service, siger Thomas Helmich.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk