Sønderborg skal være centrum for sønderjysk turisme og den mest søgte turistdestination uden for hovedstaden.
Det er den ambitiøse vision i Masterplan for Handel og Turisme – men hvordan realiseres den?
Det er en arbejdsgruppe, bestående af 30 handels-, turisme- og kulturaktører, kommet med et forslag til og det kommer nu til debat i de politiske udvalg og i byrådet.
“Kunsten er at få alle til at spille sammen, så de bakker hinanden op. Både indenfor kommunegrænsen og regionalt i samarbejde med Destination Sønderjylland”, siger Tanja Have fra reklamebureauet Commocean til SønderborgNYT.
Hun har gennem længere tid haft fingre i turismen og synes, det er helt rigtigt at sætte spot på, at turister skal have en unik oplevelse, når de kommer til Sønderborg. Med til det unikke er for eksempel 1864 og slottet, som er en del af Sønderborgs historie.
“Masterplanen bygger på netop vores styrkepositioner inden for natur, historie og gastronomiske oplevelser. Det er dét, der i forvejen trækker turister, men vi skal styrke det og det kan vi kun, hvis vi får et øget og tæt samarbejde mellem aktørerne inden for turisme, kultur og handel”, siger erhvervsudvalgets formand Ole Stenshøj i en pressemeddelelse.