Ingeniørstuderende skal gøre verdens kraftigste el-færge til et forretningseventyr

30. oktober 2017 Erhverv

På Ærø er de i gang med at udvikle og bygge verdens kraftigste el-færge. Øboerne ser projektet som et muligt forretningseventyr, hvis de kan få standardiseret processen. Den del skal en række ingeniørstuderende fra SDU hjælpe med.

Som en lydløs pil kommer færgen ’Ellen’ til at sejle imellem Søby og Fynshav. Den tidligere, kluntede, ja næsten kvadratiske færge, ’ M/F Skjoldnæs’, bliver sendt på aftægt på ruten mellem Svendborg og Ærøskøbing, hvor den med sin dieseldrevne motor kan harke og sprutte et par år endnu, mens den så misundeligt skæver mod sin gamle sejlrute.

Artiklen fortsætter under annoncen

Her kommer ’Ellen’ nemlig ikke blot til at skære 15 minutter af sejltiden, men gør det også ved brug af den halve mængde energi.

Når ’Ellen’ står færdig, bliver hun nemlig verdens kraftigste el-færge, udstyret med et 50 tons stort batteri ombord og med en gigantisk lade-station på 70 kvm ved Søby havn.

Udover at korte sejltiden mellem Fynshav, Søborg og Fåborg betydeligt ned og øge transportkapaciteten betragteligt, så håber borgerne på Ærø også på, at ’Ellen’ kan blive startskuddet på et forretningseventyr for den lille, grønne idylliske ø. Og det er nogle muligheder som en række studerende fra SDU Sønderborgs ’Expert in Teams’ skal afdække.

Færger er ingen hyldevare

Sagen er nemlig den, at der ikke findes en standardiseret pakke for færgeproduktion. Den dybe tallerken skal populært sagt opfindes på ny, hver gang en færge skal bygges.

“Det er en stopklods for mange mindre færgeselskaber, at de er nødsaget til at lave en enorm investering, når de skal anskaffe sig en ny færge. Produktet er endnu ikke en hyldevare, som man bare lige kan tage ned og bruge. Så spørgsmålet er: Hvordan kan man gøre dette til en forretningsmæssig attraktiv model? En model som flere – også mindre – færgevirksomheder kunne være interesseret i at gå ind i”, siger Cecilie Larsen fra E-Ferry, som er projektleder og informationsmedarbejder.

Dét er altså opgaven for de studerende på SDU Sønderborgs Innovation & Business-linje, som skal tage udgangspunkt i ’Ellen’ og bygningen af færgeanløbet i Søby Havn, og se om de kan komme op med en forretningsmodel, som kan gøre det lettere – og billigere – for de tusindvis af havne verden over, som i de kommende år skal udskifte deres diesel-færger til mere miljø- og økonomivenlige modeller. Alene i Europa er der brug for over 1000 færger i fremtiden, mens Indien med et utal af søer, floder og øer også er et potentielt stort marked.

Et andet hold studerende vil sideløbende kigge på den lade-arm, som skal overføre strømmen fra den gigantiske ladestation på Søby Havn til ’Ellen’, når færgen skal oplades. Det er nemlig ikke helt lige så let at oplade en færge, som det er at proppe strøm på sin mobiltelefon, f.eks. skal der tages højde for høj- og lavvande, antal biler ombord og eventuel blæst.

“Der findes pt. Ikke nogen på markedet, som udbyder en samlet løsning i forbindelse med det stik, der skal bruges til at oplade en færge. Vi fokuserer på selve stikket, og vil forsøge at lave en prototype på et automatisk stik”, siger en af de studerende i en pressemeddelelse.

Projektet er ikke blot et potentielt forretningseventyr for Ærø, men også en vigtig del af uddannelsesforløbet på ingeniørstudiet på SDU Sønderborg. Kurset ’Experts in Teams’ på SDU er struktureret, så de studerende bliver ansat i en fiktiv virksomhed, som står over for udfordringer enten med manglende profit eller inden for produktudvikling – i dette tilfælde altså færgen ’Ellen.

Færgen ’Ellen’ kommer i øvrigt også til at gøre gavn for de mange alsingere, som hvert år tager turen til Ærø. Den vil nemlig kunne medbringe hele 196 passagerer og 31 personbiler, og fordi den bruger kortere tid på hver tur, vil den få flere afgange og dermed en større samlet kapacitet.

Ofte er pladserne udsolgt på den nuværende færge.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk