Jensens Bøfhus’ navn misbruges til at lokke forbrugere i abonnementsfælde

2. november 2018 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Forbrugerombudsmanden advarer mod, at Jensens Bøfhus’ navn, logo og billeder pt. bliver misbrugt til at lokke forbrugere i en abonnementsfælde på internettet.

Forbrugerne bliver via en e-mail tilbudt en frokostbøf hos Jensens Bøfhus til en pris på 10 kroner for to personer. Forbrugerombudsmanden advarer mod abonnementsfælden, der misbruger Jensens Bøfhus navn, logo og billeder.

Forbrugerombudsmanden har modtaget en klage fra en forbruger, der oplyste, at hun fulgte et link, der fremgik af den mail, som hun modtog. Hun blev ledt ind på en hjemmeside, hvor Jensens Bøfhus’ navn, logo og billeder fremgik. Kun med meget lille skrift fremgik det af hjemmesiden, at forbrugeren, ved at takke ja til tilbuddet, blev bundet til et abonnement, og at forbrugeren alene deltog i en konkurrence om at vinde en frokostbøf. Jensens Bøfhus har også kontaktet Forbrugerombudsmanden og oplyst, at de er blevet kontaktet af en masse danskere, som har modtaget mailen, og at de ikke står bag mailen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forbrugerombudsmanden undersøger i øjeblikket sagen.

”Vi ser her et eksempel på en typisk abonnementsfælde. Forbrugerne lokkes til at give deres betalingsoplysninger, hvorefter bagmændene hæver knap 600 kroner om måneden på deres konto. Det kan løbe op i store beløb, hvis ikke forbrugerne opdager det lige med det samme”, siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

”Bagmændene bag abonnementsfælderne bruger ofte kendte brands til at lokke forbrugerne i fælden. Mailen eller hjemmesiden kan se rigtig ud, fordi der er brugt det rigtige logo og navn, men vi er desværre nød til at være meget kritiske og læse det med småt. Særligt hvis vi skal give vores betalingsoplysninger”.

Artiklen fortsætter under annoncen

Undgå at gå i fælden

Der er forskellige tips til at finde ud af, om et tilbud er ægte eller falsk:

Læs betingelser og vilkår igennem

Vær særlig varsom ved krav om betaling

Tjek felter, som er krydset af på forhånd

Tjek afsenderen. Hvis du ser et blåt eller gråt flueben på en Facebookside eller en Instagramprofil, betyder det, at afsenderen er verificeret af Facebook/Instagram, og at der derfor er tale om en autentisk side eller profil.

Tjek, om der findes anmeldelser af virksomheden.

Artiklen fortsætter under annoncen

29. marts 2024 Erhverv, Sønderborg

1019 husstande er uden strøm

29. marts 2024 Erhverv

Ifølge Elnetselskabet N1 mistede 1019 husstande i Sønderborg – blandt andet i Jørgensgaard – strømmen ved midnat. N1 arbejder på at lokalisere fejlen og venter at der er strøm igen natten til fredag omkring klokken 02.

Læs mere...