Når Sønderborg Kommune behandler sager på beskæftigelses- og socialområdet, så er det ikke altid, at borgerne er tilfredse med kommunens afgørelse.
Derfor er der borgere, der anker kommunens afgørelser, så Ankestyrelsen kan vurdere dem påny.
Indenfor det område, der handler om aktiv beskæftigelse har kommunen fået medhold i 27 ankede sager – og blot en enkelt borger havde retten på sin side.
Når det handler om loven om aktiv socialpolitik, så har 39 borgere fået besked om, at kommunen har vurderet rigtigt. I 12 tilfælde har kommunen skønnet forkert.
Når det drejer sig om klager i pensionssager, så har kommunen fået fået medhold i 54 afgørelser.
Klager i sygedagpengesager har givet 19 borgere medhold, mens kommunen har fået det i 72 sager.
Når det drejer sig om Serviceloven, så er der givet medhold til kommunen i 106 sager, mens 13 skulle ændres.
I den pulje, der hedder øvrige og handler om f. eks. børnetilskud, boligstøtte og lignende, så har kommunen fået medhold i 12 klagesager, og en enkelt borger havde ret.
Det er ikke alle klagesager, der når hele vejen gennem klagesystemet. En del returneres til kommunen, der bliver bedt om at behandle dem igen – og så er der sager, der afvises. For eksempel fordi fristen for at klage over udløbet.