Kommunerne overtager midlertidigt inddrivelse af ejendomsskatter og andre krav, der er rettet mod fast ejendom, f.eks. grundskyld, rottebekæmpelse mm.
Der er alene tale om de kommunale krav og ikke krav fra f.eks. et forsyningsselskab.
Dermed er kommunernes overtagelse af inddrivelsesopgaven måske midlertidig.
“Og jeg synes, det er fint, vi har opgaven i en periode”, siger viceborgmester Aase Nyegaard efter onsdagens møde i Økonomiudvalget.
Med overtagelsen af opgaven skal kommunen have bemyndiget et antal medarbejdere til at udføre opgaven. Den kommunale pantefoged har dog kun beføjelse til at foretage kontorudlæg for krav vedr. ejendomsskatter og øvrige fortrinsberettigede krav.
Det fremgår af et notat fra Kommunernes Landsforening, at det ikke i lovgivningen er reguleret, hvem hos kommunen der har bemyndigelsen til at autorisere kommunale medarbejdere som pantefoged og det er således op til den enkelte kommune at administrere bemyndigelsen som pantefoged.
“Det betyder, vi lægger opgaven hos kommunaldirektøren, der så må finde sig en pantefoged”, siger viceborgmesteren.