Kommunernes branding får dumpe-karakterer

Arkivfoto
Arkivfoto
9. marts 2017 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Det er 10 år siden, at danske kommuner for alvor gav sig i kast med kommunebranding. Alligevel har mange kommuner til gode at finde nøglen til succesfuld branding. Det mener flere eksperter ifølge DenOffentlige på baggrund af ny undersøgelse.

Danmark er fyldt med skøn natur og fantastiske beliggenheder. Derfor bør kommuner kigge mod andre fortrin, når de skal brande sig, vurderer en række brandingeksperter. Ikke desto mindre er det netop natur og beliggenhed, som mange borgmestre anser for at være deres kommunes største brandingstyrke. Det viser en ny spørgeundersøgelse, som denne skribent har lavet med svar fra 74 af landets 98 borgmestre.
Artiklen fortsætter under annoncen

Her siger 16 borgmestre ”vores beliggenhed” og 12 ”vores natur”, når de bliver spurgt, hvad der er deres kommunes største styrke i forhold til at brande sig.
“Det viser, at mange kommuner har et problem. De er ikke gode nok til at fortælle, hvad der er specielt ved dem, og de kommer derfor til at fortælle samme historie”, siger Johan Adam Linneballe, direktør i firmaet Scandinavian Branding og erfaren brandingrådgiver.
“Branding handler om at differentiere sig fra andre på markedet og derved tiltrække ressourcer. For mange kommuner er det modsatte sket. De brander sig mod det samme, fordi det er moderne. Derfor ser man for eksempel mange kommuner, der slår sig op på at være naturkommuner. Men det er ikke differentiering, og det er et problem, når man vil tiltrække ressourcer”, siger han.
Artiklen fortsætter under annoncen

Kommunal branding, er det, man ikke opdager, fordi det er noget, der bare sker. Branding ligger i, hvad der sker, og hvad man gør, og ikke i, hvad man kommunikerer.